Elgigantens e-handel femdubblades på Singles Day

"Blir lika stor som Black Friday på sikt".

Det är inte bara Alibaba som hade stora försäljningsframgångar på nätet i lördags. Även hos Elgiganten, som gav sig på Singles Day för första gången, blev succén ett faktum.

- Vi pratar aldrig i kronor och ören utan ökningar/tillväxt i procent. Vi jämför oss med motsvarande lördag förra året och ökade försäljningen med 100 procent i år, skriver Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på Elgiganten, i ett mejl till Ehandel.se.

Annons

LÄS ÄVEN: Elgiganten hoppar på världens största shoppingfest

LÄS ÄVEN: E-handlaren sålde för 213 miljarder på 24 timmar

"Inte en shoppingdag enbart för singlar"

I första hand märkte Elgiganten av en kraftig efterfrågan på hörlurar, högtalare, mobiltelefoner och tv-apparater. Allra mest ska ökningen ha märkts av i företagets e-handel. 

- Vi växte i samtliga kanaler men allra mest digitalt, där vi sålde mer än fem gånger så mycket via nätet i år jämfört med motsvarande lördag förra året, fortsätter Jessica Wallin.

Trafiken till Elgigantens e-handel ska ha ökat successivt under veckan som ledde fram till Singles Day.

- Jag tolkar det som att kunderna förstått att Singles Day inte är en shoppingdag enbart för singlar utan för alla, oavsett relationsstatus och även en dag då du kan passa på att handla till hemmet, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i ett pressmeddelande.

Som Black Friday för fem år sedan

Han ser framför sig att Singles Day, som numera är världens största shoppingdag på nätet, kommer att fortsätta att ta andelar från efterföljarna Black Friday och Cyber Monday de kommande åren.

- Ökningen i efterfrågan motsvarar första året för Black Friday i Sverige för fem år sedan. Vår uppfattning är Singles Day blir lika stor som Black Friday på sikt.

Annons

Annons