Elgigantens hemliga knep: automatisera mera

En enklare hemsida är inte den enda ingrediensen.

Nu på morgonen kunde vi läsa om hur en enklare hemsida, med mer avskalad design, tagits emot med öppna armar av Elgigantens kunder. Vilket resulterat i en konverteringsökning och högre omsättning i e-handeln. Det är dock inte bara en renare design som ligger bakom Elgigantens framgångar på nätet.

Vi har tidigare skrivit om hur automatisk prissättning blir allt vanligare. Vissa e-handelsplattformar har det inbyggt och så finns det numera fristående tjänster som erbjuder automatisk prissättning åt e-handlare. EU har även påpekat att fenomenet prissättningsmjukvaror blir allt vanligare.

Annons
Annons

De som använder automatisk prissättning, och har gjort det länge, lär dock primärt vara stora aktörer som har råd med det samtidigt som de också sitter på ett enormt utbud som kräver automatiserad prissättning.

Prisroboten finns på riktigt

Nu har fenomenet blivit så pass välkänt att hemelektronikjätten Elgiganten helt enkelt använder sin prisrobot i marknadsföringsssyfte. I det senaste reklambladet kan man läsa om hur de alltid har lägst pris med hjälp av sin prisrobot.

Vi kontaktade Elgiganten och frågade lite om den här så kallade prisroboten för att få veta om det mest handlar om marknadsföring eller om den finns på riktigt.

Är det mest PR eller är det något spännande tekniskt bakom?

- Av de två alternativen skulle jag nog säga att det är spännande. Inte för att den är ny, utan för att prisroboten hjälper oss att slipa kunderbjudandet och hela tiden erbjuda konkurrenskraftiga priser. Faktum är att den har hjälpt oss att pressa priserna i över 10 år, säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på Elgiganten.

Som vi alla vet är konkurrensen inom hemelektronikbranschen stenhård och med tillhörande tajta marginaler. Senast häromdagen fick vi höra om hur konkurrenten Media Markt ryktas vara på väg ut ur Sverige.

"Skannar priserna flera gånger om dagen"

Enligt Jessica Wallin är det minst sagt en tuff marknad och prisjämförelsetjänster har gjort marknaden ännu mer transparent och priset är idag viktigt att få rätt ur flera aspekter.

- Prissättningen är oerhört viktig ur konsument- och konkurrenssynpunkt.

Annons
Annons

Varför Elgiganten valt att använda en prisrobot, eller helt enkelt automatiserad prissättning, är dock inte bara för att hålla bra priser jämfört med konkurrenterna.

- Elgiganten har ett av marknadens bredaste sortiment med över 12 000 artikelnummer, vilket är en helt omöjlig mängd produkter att övervaka manuellt. Det är här prisroboten kommer in. Prisroboten skannar av priserna på marknaden och hos våra konkurrenter flera gånger om dagen och gör att vi kan justera vår prissättning och hela tiden erbjuda låga och konkurrenskraftiga priser, säger Jessica Wallin.

Under förra året ska Elgiganten ha justerat i snitt 460 priser i veckan.

- Det säger en del om hur viktig prisroboten är för vår verksamhet och erbjudandet till våra kunder.

"Prisroboten ovärderlig för omnikanal"

Elgiganten ser även fördelar i sin prisrobot när det kommer till omnikanal. För även om någon handlar i den fysiska butiken så har de idag med stor sannolikhet också kollat in webben inför sitt köp.

- Ser vi till utvecklingen mot omnichannel så är prisroboten ovärderlig eftersom vi möter samma kund i flera kanaler, där vi måste erbjuda samma låga priser i våra butiker som på nätet.

Företaget ska de senaste åren ha storsatsat på det digitala och vi har bland annat skrivit om deras nya lager som också innehåller robotar, fast av ett annat slag. Denna satsning går dock hand i hand med företagets mål om att bli mer automatiska och effektiva.

- Prisroboten var först ut med att automatiskt övervaka prissättningen. Därefter har vi investerat 500 miljoner i vår nya logistikcentral i Jönköping där 220 robotar effektiviserar logistiken både till våra varuhus och våra kunder och ger en flexibilitet inför framtiden och nya leveransalterantiv. Utöver det jobbar vi nu med att implementera ett automatiserat varupåfyllnadssystem som kommer förbättra vårt kunderbjudande radikalt samtidigt som det frigör resurser, säger Jessica Wallin.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!