En månads försäljning i sjön efter hamnkonflikten

"Har kostat oss väldigt mycket".

Ehandel.se har följt hamnkonflikten i Göteborg i flera artiklar. En konflikt som tidigt sades skapa problem för e-handlare. Nu rapporterar Arbetsmarknadsnytt om ett konkrett fall där en handlare hamnat i kläm.

Hobbex, som under första halvåret gjorde om hela sin e-handel för att avspegla en ny och mer teknikinriktad verksamhet, har förlorat stort på hamnkonflikten.

Annons
Annons

- Vi har tappat ungefär en månads försäljning. Det har kostat oss väldigt mycket, säger affärsutvecklingschef Tobias Bjurhall, till Arbetsmarknadsnytt.

Eftersom företagets huvudkontor och lager ligger i e-handelsstaden Borås så är det naturligt att ta leveranserna via Göteborgs hamn. I och med företagets nya koncept har man även bytt ut stora delar av sitt sortimentet och därmed tagit in en hel del nya varor från Asien.

Ett slag i magen

Dessa leveranser har nu försenats rejält eller fastnat i Göteborgs hamn. Ungefär hälften av företagets varor sägs komma ifrån Asien. Ett varuflöde som legat efter med en månad eller mer under hamnkonflikten.

- Vi trodde verkligen inte att en sån här sak skulle kunna hända. Det är ett slag i magen för ett litet företag som vårt, säger Tobias Bjurhall.

Den senaste tiden ska varuflödet ha lättat upp men företaget känner fortfarande effekterna av hamnkonflikten.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!