En snygg förpackning kan öka din försäljning

Sex av tio skulle skulle dela en produktbild på sociala medier om de gillade hur varan var förpackad.

Kvaliteten på produkten spelar så klart en stor roll för hur väl man lyckas som e-handlare, men hur den förpackas kan vara minst lika viktigt. Åtminstone om man ska tro en ny rapport framtagen av Dotcom Distribution.

Enligt deras undersökning svarade 60 procent av alla tillfrågade att de skulle dela en produktbild på sociala medier om de gillade hur varan var förpackad. Något som innebär att en majoritet av ens kunder skulle kunna agera ambassadörer för varumärket genom att sprida sitt köp på exempelvis Facebook och Instagram.

Annons
Annons

Facebook ohotad etta

Som vi vet sedan tidigare spelar sociala medier en allt större roll för e-handlarnas försäljning, precis som rekommendationer från vänner, så det kanske kan vara på sin tid att se över hur man förpackar sina varor. Om man inte redan gjort det vill säga.

Och då inte bara på ett sådant sätt att de kommer fram till köparen hela och rena. Hur produkten presenteras är enligt Dotcom av stor betydelse för hur varumärket uppfattas och om kunden ska sprida ordet vidare eller ej.

Rapporten visar också att Facebook är det mest populära sociala mediet för att dela med sig av sina köp, 84 procent, följt av Twitter, 32 procent. Instagram kniper den sista pallplatsen med Youtube och Pinterest kommer på fjärde respektive femte plats när det gäller att visa upp nätköp för sina vänner.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!