En till stor e-handlare hoppar på AR-trenden

Sålt växthus i 32 år - ska nu sälja via Augmented Reality.

Det gamla postorderföretaget Willab Garden, numera e-handlare med flera butiker och en omsättning nära en halv miljard, satsar nu på en AR-app. Senaste igår kunde vi berätta om att modebutiken Chiquelle omfamnat AR-tekniken och innan dess har vi fått se både IKEA och e-handlare som Wexthuset öppna upp för tekniken.

LÄS ÄVEN: Chiquelle satsar på AR - ska låta kunderna prova kläder

Annons
Annons

Willab Garden säljer, som namnet antyder, produkter för trädgården och de ska bland annat vara stora inom uterum och växthus. Nu ska de låta kunderna placera ut växthus och uterum i trädgården, virtuellt via en app, innan de genomför ett köp.

- En stor del av att köpa uterum eller växthus är planeringen, att drömma och skissa. Därför känns det väldigt kul att nu kunna visa våra produkter på detta sätt med den senaste AR-tekniken, säger Eric Cardell, marknadschef på Willab Garden.

"AR-tekniken ett steg i rätt riktning"

Kunderna ska kunna experimentera en hel del och bygga sitt eget uterum via tekniken. Pris ska även gå att få direkt i AR-appen. Företaget ser det hela som en naturlig utveckling i en allt mer digitaliserad handel.

- I år har vi sålt växthus i 32 år. Det började med postorder vilket var ett helt nytt sätt att sälja växthus på den tiden. Nu handlar kunder ofta på nätet. Därför känns den nya AR-tekniken som ett steg i rätt riktning för att erbjuda våra kunder en ännu bättre köpupplevelse, berättar Eric Cardell.

Den nya appen är tillgänglig för Apples produkter och använder deras AR-teknik, kallad ARKit, för att placera ut datorgenererade objekt i den verkliga miljön.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!