Etsys Q2-comeback: Upp 12 procent från förra året

Den amerikanska marknadsplatsen Etsy ökar takten men får samtidigt ett sämre resultat.

I takt med att allt fler vill e-handla med mobilen har Etsy, som gjorde sig känd som USA:s främsta marknadsplats för handtillverkade produkter, fått se sig tvingade att genomföra en del förändringar under de senaste åren. Bland annat har en hel del personal sagts upp, en ny VD har tillsatts och försäljningen har styrts om till mer massproducerat.

Nu verkar det som att nysatsningarna har haft effekt. När Etsy nyligen meddelade sina siffror för årets andra kvartal, stod det klart att omsättningen för perioden hade ökat från knappt 670 miljoner dollar till nära 750 miljoner dollar. Det motsvarar en ökning på knappt 12 procent.

Annons

30 miljoner aktiva kunder

Samtidigt kan Etsy rapportera att marknadsplatsen numera har över 1,8 miljoner aktiva säljare och drygt 30 miljoner aktiva kunder, vilket också är bättre siffror än förra året.

Det enda smolket i bägaren utgörs av Etsys resultat som under samma period har sjunkit från 14 till 12,7 miljoner dollar (EBITDA), en minskning på nära 10 procent. Tittar man på årets sex första månader blir vinsttappet ännu tydligare - för perioden har bolagets resultat backat med 22 procent, från 28,8 till 22,4 miljoner dollar.

"Kunder som vill ha något speciellt"

Etsys nytillträdde VD Josh Silverman ser dock optimistiskt på Etsys framtid.

- Jag tror att vi fortfarande är i början av att upptäcka Etsys fulla potential. Det har spekulerats mycket om marknaden för handtillverkade produkter, men handtillverkat är inte representativt för alla våra 45 miljoner listningar. Etsy handlar om så mycket mer än det. Kunderna kommer till oss när de vill ha något speciellt, säger han i ett uttalande.

I Etsys Q2-rapport framkommer det också att företagets besökare nu till 65 procent kommer till sajten från en mobiltelefon. Samtidigt används mobiltelefonen vid 51 procent av köpen på Etsy, vilket är en ökning med 47 procent från samma period 2016.

Annons