Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Bara för drygt en vecka sedan kunde vi berätta att H&M går kräftgång på börsen, och har gjort så sedan årsskiftet. I början av juni kunde vi dessutom berätta att H&M:s e-handel enligt uppgift omsätter 20 miljarder årligen. Den siffran har dock aldrig bekräftats officiellt från företaget och nu stiger förväntningarna på att en sådan uppgift ska offentliggöras.

Imorgon presenteras nämligen företagets delårsrapport och nu hoppas många att företaget ska redovisa hur det går för e-handeln.

Annons
Annons

- Jag tror inte att man ska ha så höga förväntningar, H&M har en historik av att vara sparsmakade med sin information. Men jag hoppas man tar upp hur e-handeln går, säger exempelvis Joakim Barnold, sparekonom på Nordnet, till Expressen.

“Hoppas man tar upp hur e-handeln går”

Han menar att den senaste tidens motgångar kan tyda på att framgångssagan för den svenska klädjätten nu är över. Enda räddningen är troligen att företaget lyckas omfamna e-handeln.

- Det har att göra med att hela branschen är i förändring när e-handeln nu verkligen börjar ta fart. Det är svårt att se hur stor del av den H&M kommer att ha.

Aktien har fallit till 2011 års nivåer

Samtidigt noterar Privata Affärer att företagets aktie sjunkit till 200 kronor, en nivå den enligt tidningen inte ska ha legat på sedan 2011.

Själva ska H&M ha kommenterat att de "är väl positionerat för fortsatt långsiktig och lönsam tillväxt", men alla håller inte med.

"Operationellt har det inte märkts mycket under det senaste halvåret som kan rättfärdiga ledningens nyvunna tillförsikt", skriver exempelvis den schweiziska storbanken Credit Suisse i en kommentar inför rapporten.

Och Joakim Bornold tror att företagets nuvarande och framtida aktieägare i slutänden måste fundera på hur de vill att företagets framtid ska arta sig.

- Man ska fundera på om man vill vara med på den fortsatta resan, om man tror att H&M kommer att lyckas med framför allt e-handeln. Man ska se framåt och inte blicka tillbaka på det som har varit.

Annons
Annons

70-årsjubileum med smolk i bägaren

Samtidigt fyller H&M 70 år som företag just i år och många befarar nu att firandet får smolk i bägaren av den nedåtgående aktiekursen. Till detta kommer även diverse rykten om toppchefer som tänker sluta och att ägarfamiljen Persson vill köpa ut hela bolaget från börsen.

Det sistnämnda har ska dock ha förnekats från H&M:s sida.

- Det finns ingen substans i detta. Det är enbart rykten, ska H&M:s informationschef Kristina Stenvinkel tidigare ha sagt, enligt Expressen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!