Fancys nya glasögon-app matchar det du ser

E-handelssajten Fancy, känt för att rikta in sig på kunder med en väl tilltagen kassa, har tagit fram en app till Google Glass. Med appen kan användaren ta en bild av vad de har i blickfånget, för att sedan få tips på matchande eller kompletterande produkter som de kan köpa på sajten.

Tidigare i år lanserade Google ett av sina senaste experiment, Google Glass. Glasögon med en integrerad skärm som ska hjälpa användaren knyta samman den fysiska världen med den digitala. Sedan dess har vi skrivit om två olika appar som dykt upp till glasögonen.

Crystal Shopper, som förenklar showrooming och prisjämförelser, samt e-handelsappen, Glashion. Båda apparna använder kameran på Google Glass för att identifiera olika produkter i verkliga livet, och Glashion hjälper även användaren leta upp vilken produkt det rör sig om och var de kan få tag på den.

Annons

Nu har den sociala e-handelsplattformen Fancy, som nyligen gjorde en satsning på snabba leveranser, tagit fram en liknande app till Google Glass. Efter att användaren knäppt en bild på något de fått span på i den verkliga världen, letar glasögonen sedan upp matchande eller kompletterande produkter med liknande stilar och färger som de kan köpa på Fancy.

– Spontaniteten med att kunna upptäcka och köpa saker baserat på vad som finns rakt framför dig är ganska lockande. Appen är inte en stor inkomstkälla för företaget men den lägger till lite extra glans och hjälper oss att sticka ut, säger Fancy grundare och VD, Joe Einhorn.

Ena riktiga Glassholes!

Så här långt har Google Glass bara funnits tillgängligt för ett fåtal användare, och med tanke på att de kostar 1 500 dollar så är det kanske inget för den genomsnittlige konsumenten.

Men Fancy riktar sig som vi vet sedan tidigare till lite mer välbeställda sådana, så här har man lyckats hitta en liten skara av vad visa kallar, rika och nördiga ”Glassholes”. Och hittills verkar utvecklarna bakom glasögonen nöjda med hur Fancy utnyttjat dess funktionalitet.

– En av de filosofier som vi går efter när det kommer till nya coola glasögon är att låta världen stå för upplevelsen. Det vill säga att de som utvecklar till Google Glass, borde inte skapa upplevelser som konkurrerar med omvärlden, säger Timothy Jordan, en av utvecklarna av Google Glass.

Något Fancys, Joe Einhorn, håller med om.

– Snarare borde de uppgradera användarens möjligheter att hitta ett värde i världen runt omkring dem. För The Fancy innebär det att vi bokstavligen hjälper till med att sätta en prislapp på objekt som fångar användarens intresse, säger Joe Einhorn.

Annons

 

Källa: The Verge

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!