Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Post- och telestyrelsen har fått in ovanligt många klagomål om försvunnen post i sommar.

Inga brev på tre dagar och sedan en hel hög med post dag fyra. Så ser vardagen ut hemma hos ståuppkomikern Susanna Eklund, som i helgen uttryckte sina synpunkter på PostNord i en debattartikel på Aftonbladet.se. Eklund, som ibland även får vänta på sin post till lördagen eftersom den har tagit en omväg förbi någon granne, anser att kvaliteten på postutdelningen har sjunkit avsevärt de senaste åren.

Vill PostNord ens att vi ska skicka brev? undrar hon och efterlyser åtgärder från logistikföretaget, som hon menar hittills “mest har beklagat sig för att vi skickar färre brev”.

Annons

"Något nytt", enligt PTS

Bakgrunden till debattinlägget är en artikel från Sveriges Radio Ekot, som rapporterar att Post- och telestyrelsen, PTS, har fått ta emot ovanligt många klagomål på posthanteringen i sommar. Det handlar om ett tiotal klagomål, vilket alltså ska vara betydligt mer än andra somrar.

- Det händer någon enstaka gång att vi får in den här typen av klagomål, men det vi ser nu är något nytt, säger Joakim Levin, analytiker på Post- och telestyrelsen, till Ekot.

"Har överraskats av sjukdomar"

Enligt PostNord hänger bristerna ihop med att företaget på sina håll har haft svårt att rekrytera tillräckligt med sommarpersonal.

- Att vi inte har fått ut alla brev varje dag beror ofta på att vi har brist på personal på just den dagen. Vi har många sommarvikarier som kanske hoppat av i kombination med att vi överraskats av sjukdomar den senaste tiden, säger Erika Ahlqvist, chef för distributionen på PostNord Sverige.

LÄS ÄVEN: PostNord hoppade över slingor - bröt mot lagen?

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!