Footway ökar både sin försäljning och vinst

E-handelsbolaget omsatte 148 miljoner kronor under årets första sex månader med ett rörelseresultat på 2,4 miljoner.

Footway har släppt sin delårsrapport för det första halvåret 2016 och kan under januari till juni redovisa en nettoomsättning på 148,5 miljoner kronor. En ökning med 27 procent jämfört med 116,5 miljoner motsvarande period i fjol.

Samtidigt landar rörelseresultatet (EBITDA) på 2,4 miljoner kronor jämfört med förra årets 2,1 miljoner. Delvis tack vare återkommande kunder som stod för 152 381 ordrar under det första halvåret.

Annons

– Det är tack vare nöjda och återkommande kunder som vi gör ett bra första halvår. Att köpen från återkommande kunder ökar med 46 procent är ett styrkebesked. Lojala kunder är en grundpelare för Footway och centralt för fortsatt lönsam tillväxt, säger Daniel Mühlbach, VD på Footway.

Tar steget ut i Europa

Mühlbach påpekar även att intäkterna från organisk webbtrafik ökade med 37 procent mellan första halvåret 2015 och första halvåret 2016. Och nu siktar man på att bli en ledande skobutik i Europa.

Som Ehandel.se berättat tidigare kommer Footway att expandera till ytterligare sju länder under hösten. Däribland Tyskland, Polen, Schweiz, Nederländerna, Frankrike, Österrike och Storbritannien. Igår kunde vi även berätta om e-handlarens nya kontor i Victoria Tower i Kista.

– Med en stabil plattform siktar Footway-gänget in sig på ett spännande andra halvår både i Norden och Europa, säger Daniel Mühlbach.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!