Försäljningsboost på 200% med Instagram Shopping

Chiquelle om den första tiden med e-handelsfunktionen.

Instagrams e-handelsverktyg Instagram Shopping har som ni vet kommit till Sverige. E-handlarna jublade över tilltaget och en av de som var snabba att hoppa på shoppingfunktionen var modebutiken Chiquelle.

LÄS ÄVEN: E-handlarna hyllar Instagram Shoppings intåg i Sverige

Annons
Annons

Chiquelle har nu samlat på sig data över hur bra Instagram Shopping fungerar och även om de inte kan delge exakt konvertering, då de även har trafik ifrån Instagram Stories och företagets profilsida, så ska de ha sett en rejäl ökning i försäljningen.

- Vi har sett en genomsnittlig ökning på 150-200 procent på specifika produkter som vi har lagt upp på Instagram med den nya shopping-funktionen. Instagram Shopping är mycket populärt bland vår målgrupp, säger Pouya Boland, vd och grundare av Chiquelle.

LÄS ÄVEN: Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"

100 order på ett inlägg

Pouya flikar dock in att innehåll och timing är mycket viktigt när man arbetar med försäljning på Instagram. Ett specifikt inlägg, som ni kan se här, ska ha gett hundra order på bara ett dygn.

- Detta Instagram-inlägg med shopping-funktionen fick närmare 5 700 likes och 16 kommentarer. Enligt statistiken så har den nått 103 000 människor och fått 769 klick via shopping-funktionen. Totalt genererade den nära 100 order för produkten på mindre än 24 timmar, berättar Pouya Boland.

Enligt Pouya Boland så är det dock många faktorer som spelar in och de testar fortfarande för att hitta det bästa sättet att utnyttja den nya e-handelsfunktionen. Det som ska ge bäst effekt överlag sägs vara mer naturliga bilder istället för studiofotografier. Att tagga flera produkter, med pris och länk, i samma bild ska också vara bättre än att bara tagga en.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!