Forskningsresultat visar att 3D i e-handeln fungerar

"Vill inte ha skillnad mellan fysisk och digital handel".

För lite över ett år sedan skrev vi om en ny svensk tjänst som skulle ta 3D till e-handeln. Det var förstås inte det första försöket med 3D men genom en ny plattform så skulle företaget göra det enklare för e-handlare att visa upp sina produkter i tre dimensioner istället för de vanliga två.

LÄS ÄVEN: Svenskt företag lanserar 3D-plattform för e-handel

Annons
Annons

Nu har tjänsten använts i ett forskningsprojekt på Handelshögskolan. Under våren så har forskare vid Handelshögskolan i Stockholm undersökt hur kunderna påverkas av 3D-visualisering i en nätbutik. Carl-Philip Ahlbom, som är doktorand i butiksmarknadsföring och bedriver forskning med företag som H&M och ICA, ska se stor potential i dessa typer av digitala visualiseringar.

- Resultatet visar att digitala visualiseringslösningar har potential att bli något riktigt stort som hjälper till att förflytta retailbranschen framåt. Det blir en helt ny konsumentupplevelse både inom e-handeln och fysisk handel, säger Carl-Philip Ahlbom, forskare på Center for Retailing vid Handelshögskolan, i ett pressmeddelande.

Kunden ska komma närmare produkten

I studien så ska försökspersonerna fått använda en "vanlig" produktsida och en där de kunde interagera med produkten i 3D. Effekterna med interaktiv 3D sägs ha varit stora och både köpviljan och produktens uppfattade kvalitet ska ha påverkats positivt. Intresset för varan som visades upp i 3D var helt enkelt högre.

- Vi vill att kunderna ska kunna komma närmare produkten. Som när man tar ner en produkt från en butikshylla för att klämma och känna på den, fast online - utan VR-glasögon, appar eller plugins, säger Thomas Krotkiewski, vd och medgrundare av 3ngage, som var en del av studien.

Enligt Carl-Philip Ahlbom så vill kunderna idag inte ha någon skillnad mellan fysisk och digital handel. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter sägs kunna vara nyckeln till att få grepp om denna problematik.

- Digital visualisering blir ett viktigt steg i att sudda ut gränserna däremellan, säger Carl-Philip Ahlbom.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!