Framtidstron sjunker: ”Oroande att nivåerna är lägre än tidigare”

Butikerna är inte hoppfulla.

Svensk Handel tar tempen på den svenska detaljhandeln via sin undersökning Handelsbarometer. För de fysiska butikerna ska framtidstron sjunka nu i januari när julen är avklarad.

- Många konsumenter håller igen på konsumtionen efter jul, vilket gör januari till en av årets svagaste månader för handeln. Med julhandeln i backspegeln är det inte överraskande att framtidstron sjunker, däremot är det något oroande att nivåerna är lägre än tidigare år, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

Annons
Annons

"Tillväxten sker främst digitalt"

Samtidigt rapporterar Svensk Handel att e-handlarnas förväntningar på den framtida försäljningen faktiskt också sjunker. Detta ska dock vägas upp av att tron på såväl lönsamhet som antalet anställda hamnar på plus. På det stora hela hamnar alltså Framtidsindikatorn på plus för e-handlarna.

- Fortfarande finns flera delbranscher inom handeln som har stor potential att växa ytterligare på nätet. Tillväxten i handeln sker främst digitalt och många svenska e-handlare har anledning att se ljust på framtiden, säger Karin Johansson.

LÄS ÄVEN: E-handelns framfart bidrar till sällanköpshandelns nedgång

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!