Från 600 000 till 4 miljoner i vinst för Löwengrip Beauty

Dubblar nästan omsättningen.

Löwengrip Beauty, som har grundats av mode- och e-handelsprofilerna Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius, rapporterar ett starkt 2018. Bolaget ökade sin omsättning från 47,3 till 84,7 miljoner kronor, medan vinsten samtidigt gick från 600 000 till 4 miljoner kronor. Det skriver nyhetssajten Breakit.

- Det är klart man alltid kan göra bättre men vi är ett tillväxtbolag så jag är nöjd med att vi gör vinst överhuvudtaget, säger vd:n Pingis Hadenius till Breakit.

Annons

Löwengrip Beauty gjorde för något år sedan en större satsning på att uppgradera det egna varumärket till premiumsegmentet, och nu står det alltså klart att projektet verkar ha lyckats väl.

LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip säljer ut sina produkter hos Matsmart

Kostar att bygga internationell tillväxt 

Bolaget, som säljer sina produkter både via återförsäljare och en egen e-handel, har sin främsta försäljning i Norden. Märket finns dock också etablerat i bland annat USA och Storbritannien.

- Det är jättelånga cykler att bygga upp en internationell tillväxt, det är någonting som är särskilt kapitalkrävande, det kan man inte göra lika snabbt utan externt kapital, säger Pingis Hadenius.

I år planerar duon bakom Löwengrip-märket en fortsatt tillväxt på 50 procent, vilket ska uppnås bland annat genom lanseringen av ett nytt varumärke för dagligvaruhandeln. Enligt ett uttalande från Pingis Hadenius kommer den nya satsningen att bli "lekfull och mer prismässigt tillgänglig" än sitt etablerade systermärke.

LÄS ÄVEN: Löwengrips nya e-handel är live

Annons