Fyndiq och e-handlare om den ”brutala” prishöjningen

Merförsäljningskanalen menar på att man kommer att öka handlarnas försäljning brutalt medan e-handlare nu överväger att minska Fyndiq-beroendet.

Fyndiq försvarar den stundande prishöjningen som fått flera e-handlare att gå i taket. Tariq Qandil som är Chief Supply Officer på Fyndiq säger att prismodellen nu ligger i linje med konkurrenterna.

- Med den nya prismodellen ligger vi nu i nivå med den konkurrensmässiga prisbilden både i Sverige och globalt sett. Det möjliggör för oss att fortsätta generera mer försäljning till våra handlare. Så att vi nu justerat priserna till en marknadsmässig nivå skulle vi inte kalla "brutalt", utan snarare använder vi gärna ordet brutalt för att beskriva den försäljningsökning vi genererat till våra handlare, säger Tariq Qandil.

Annons
Annons

Fyndiq drog sig nyligen ur Tyskland och meddelade i samband med det att man skar ner på personalen. Företaget räknar dock med fortsatt stark tillväxt för sig själva och de handlare som säljer via marknadsplatsen.

- Införandet av denna prismodell skapar en långsiktig stabilitet och grund för fortsatt tillväxt tillsammans med alla handlare som säljer via Fyndiq, säger Tariq Qandil.

"En extremt stor höjning"

En av Fyndiqs handlare som sedan långt tillbaka varit ett succéexempel för merförsäljningskanalen är TheMobileStore. Rashid Waraich som är grundare till butiken är inte nöjd med den kommande prishöjningen.

- Storsäljare och produkter i mobilskal-segmentet på Fyndiq kostar 19, 29, 39 eller 49 kronor och prishöjningen är som ni skrev "brutal" för dem, säger Rashid.

TheMobileStore säljer just inom den kategorin, Mobiler och Surfplattor, där prishöjningen är som högst. Nu överväger företaget att minska sitt beroende av Fyndiq.

- Det är en extremt stor höjning. Det som är anmärkningsvärt är att "mobil och surfplattor" är deras största segment, deras kassako. Och det är just detta segment de höjer mest inom.

Prishöjning med 285 procent

De flesta produkter som säljs i detta segment, förklarar Rashid, är redan prispressade så nu kommer det bli svårare att sälja produkterna på Fyndiq eller så blir man tvungen att höja priserna.

- För min del innebär detta en extra utgift på minst 350 000-450 000 kronor per år. Ett exempel är att om vi säljer ett mobilskal för 50 kronor så vill Fyndiq numera ha 27 procent av de 50 kronorna. Det som Fyndiq kallar en prishöjning på 10 kronor är alltså egentligen en höjning med 285 procent på ett skal för 50 kronor, säger Rashid Waraich.

Annons
Annons

Han menar även på att Fyndiq nu inte längre kommer att vara ett fyndvaruhus vilket hittills varit deras signum.

- Jag har på grund av detta på allvar börjat fundera på att minska mitt bolags beroende av Fyndiq och satsa mer på försäljningen via min egen hemsida istället. Eller rättare sagt, Fyndiq tvingar mig att göra det genom detta beslut, säger Rashid avslutningsvis.

LÄS ÄVEN: Brutal prishöjning av Fyndiq enligt e-handlarna

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!