Gillette stämmer Dollar Shave Club för patentintrång

Rakhyvelsjätten stämmer sin nätrival och söker både skadestånd och ett föreläggande för att stoppa försäljningen av rakhyvlar som gör intrång på patenterad teknik.

Sedan prenumerationstjänsten Dollar Shave Club lanserades 2012, med hjälp av en mycket viral YouTube-video, har man byggt upp ett eget litet rakhyvelsimperium. I somras stärktes krigskassan med 75 miljoner dollar i riskkapital, något som innebär att man plockat in totalt 150 miljoner dollar sedan starten.

Man har även satsat på produktutveckling, men trots en lansering av buttwipes, har det nu hamnat lite grus i maskineriet. Wall Street Journal rapporterar nämligen att Gillette stämmer rivalen för att ha använt en patenterad teknik för beläggning som används för att stärka kanten av ett rakblad och skydda den mot slitage.

Annons

Ett rutinmässigt raktest

Gillette, som lanserade sin egen prenumerationstjänst tidigare i år, säger att man rutinmässigt testar konkurrenters produkter och att man då upptäckt att Dollar Shave Club gjort intrång på patentet som utfärdats 2004.

Förutom skadestånd vill Gillette med sin stämning även hindra Dollar Shave Club från att sälja rakhyvlar som gör intrång på den patenterade tekniken.

– Vi har under lång tid investerat stort i innovation och våra duktiga forskare har vigt sina karriärer för att leverera den bästa rakningsupplevelsen som är möjligt för män och kvinnor runt om i världen, säger Deborah P. Majoras, chefsjurist vid Procter & Gamble som äger Gillette.

– Våra patent skyddar de många tekniska framsteg vi har gjort genom åren och när det blir nödvändigt vidtar vi åtgärder för att skydda dessa viktiga tillgångar.

Annons