Gillette-utmanaren Dollar Shave Club såld för $1 miljard

Årets största e-handelsförvärv ägde precis rum.

Uppstickaren Dollar Shave Club som var trötta på Gillettes hutlösa priser på rakprodukter har nu blivit uppköpta.

Jätteföretaget Unilever lägger vantarna på Dollar Shave Club som gjort sig kända genom smarta virala kampanjer. Flera som vi skrivit om tidigare.

Annons

Köpet visar på styrkan i e-handeln och hur man på kort tid kan bygga ett miljardbolag med smart marknadsföring och att utnyttja nätets fördelar.

- Dollar Shave Club är ett innovativt och disruptivt manligt grooming-varumärke med otroligt djupa kopplingar till deras olika och mycket engagerade konsumenter, säger Kees Kruythoff, VD för Unilever Nordamerika.

Dollar Shave Club grundades 2012 och ska idag ha 3,2 miljoner kunder. E-handeln är en prenumerationstjänst i grunden där kunderna får nya rakblad med jämna intervall.

200 miljoner dollar i år

Förra året omsatte bolaget 152 miljoner dollar och räknar med att nå 200 miljoner i år.

- Vi kunde inte vara lyckligare än att ha världens mest innovativa och progressiva konsumentvaruföretag i vårt hörn. Vi har länge beundrat Unilevers målinriktade affärsutveckling och expertisen i sin kategori är oöverträffad. Vi är glada över att vara en del av familjen, säger Michael Dubin, grundare och VD på Dollar Shave Club.

Köpesumman som flera medier rapporterar låg på smått fantastiska 1 miljard dollar, runt 8,6 miljarder kronor i dagens kurs, sätter stor tilltro i Dollar Shave Clubs affärsmodell eftersom bolaget inte ens är lönsamma i dagsläget.

Den potentiella marknaden är dock enorm, om man lyckas ta mer marknadsandelar av Gillette och andra rakjättar.

- Vi planerar att utnyttja den globala styrkan i Unilever för att stödja Dollar Shave Club så att de kan uppnå sin fulla potential när det gäller sitt erbjudande och räckvidd, säger Kees Kruythoff.

Annons

LÄS ÄVEN:
Gillette stämmer Dollar Shave Club för patentintrång
Miljonregn över de virala rakhyvlarna
Raka vägen mot toppen

Annons