Google Shopping kan vara en julklapp till E-handlare

Den 8:e november aktiverade Google sitt annonsformat Google Shopping i Sverige. Den bakomliggande shopping-tjänsten är ännu inte aktiv i Sverige, men de bildbaserade och innehållsrika annonserna som tillhör tjänsten är dock i full sving i svenska sökresultat. Nu uppmanar e-handlare och plattformsleverantörer till att gräva ner sig i Googles Merchant Center, där man kan skapa dessa nya annonser.

Diskussionerna kring Google Shopping går varma i vårt forum där flera försöker lista ut bästa sätt att exponera sina produkter via Googles nya annonsformat.

E-handlaren och sökmotoroptimeraren Anders Karlsson har även bloggat om hur det är dags för e-handlare att vakna kring denna nya tjänst. Även om alla är medvetna om att Google nu försöker mjölka mer pengar ur sin söktjänst finns det samtidigt en möjlighet för många e-handlare att exponera sina produkter attraktivt inför julhandeln.

Annons
Annons

Anders var snabbt på sin plattformsleverantör, Wikinggruppen, för att att de skulle bygga en modul till Google Shopping. Något de ska ha slängt ihop på en vecka. Och Anders försöker nu optimera sina Google Shopping-annonser som sägs vara mycket billiga i dagsläget:

- Fördelarna just nu är många, det är låg konkurrens vilket gör att klickpriserna jämfört med vanliga AdWordsannonsering är mycket lägre, i mitt fall upp till 85% lägre på vissa produkter med hög konkurrens i vanliga AdWords, berättar Anders Karlsson.

Plattform bjuder på feeden

En annan som uppmanar till att ta till sig Google Shopping och bekanta sig med Merchant Center är plattformen Kodmyran. Kodmyran som drivs av e-handlaren Katrin Lundgren har sedan länge satsat på merförsäljning och integration med andra kanaler. De säger sig nu vara redo för Google Shopping.

- Att synas på Google är otroligt viktigt för e-handlare och Google Shopping är något vi tror kan öka försäljningen för våra kunder. I sann juleanda har vi därför valt att ge bort shoppingfeeden gratis till alla våra kunder. På så sätt får de chans att prova kanalen så snabbt som möjligt medan den är ny och vår förhoppning är att de även på så sätt ska hinna ta del en större bit av julhandelskakan, säger Katrin Lundgren VD på Kodmyran.

De flesta verkar vara eniga om att man bör kolla in Google Merchant Center inför julhandeln och koppla in sin lista med produkter i tjänsten och börja experimentera med de nya annonserna. Mer information finner ni i Anders blogginlägg och i vårt forum.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!