H&M puttar in nya miljoner i Kenzas e-handel

Det svenska klädmärket Ivyrevel, med modebloggaren Kenza Zouiten som medgrundare, får ytterligare 5 miljoner kronor från klädjätten.

2013 startade bloggerskan Kenza Zouiten klädmärket och e-handelsföretaget Ivyrevel tillsammans med Gustav Springfeldt, Aleks Subosic och Dejan Subosic. I fjol omsatte bolaget 7,3 miljoner kronor och i våras gick H&M in med 20 miljoner kronor i bolaget för en ägarandel på 20 procent.

Förutom investeringen ska den svenska klädjätten även stötta Ivyrevel inom produktion och med strategisk rådgivning. Nu går den svenska klädjätten, via dotterbolaget H&M Fashion AB, in med ytterligare fem miljoner kronor via en konvertibel. Ett lån som kan omvandlas till aktier längre fram, rapporterar Di Digital.

Annons
Annons

Ska bli ett digitalt modehus

I samband med H&M:s investering i våras berättade Ivyrevel om sina planer på att omvandla bolaget från ett traditionellt klädföretag till ett "digitalt modehus" med målet att "omskapa den kreativa processen".

Nyligen startade Ivyrevel även ett "fashion tech lab" i Stockholm, där man "förutsättningslöst och utan begränsningar ska experimentera med framtiden för mode". Vad det nya kapitalet ska användas till vill ingen av parterna avslöja i dagsläget.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!