H&M-rival raketar – väljer bort butiker för e-handel

Har ökat försäljningen med 10 procent hittills i år.

Den spanska koncernen Inditex, som bland annat äger klädjätten Zara, tillika en av H&M:s främsta konkurrenter, har beslutat sig för att stänga ner vissa av sina butiker för att istället satsa mer på e-handel.

Enligt Dagens Industri ska kedjan planera att sälja totalt 16 butiker i Spanien och Portugal, vilket väntas ge företaget motsvarande fyra miljarder kronor, som alltså ska läggas i e-handelspotten istället. 

Annons
Annons

Sålde för 18 miljoner euro

Samtidigt släppte Inditex idag en kvartalsrapport som visade att företaget under årets första nio månader, från januari till oktober, sålde för närmare 18 miljoner euro. Det är en ökning med tio procent, jämfört med samma period förra året, rapporterar Market. 

Inditex uppges idag ha e-handel på 45 marknader och bland annat öppnade Zara en nätbutik i Indien så sent som i oktober. 

LÄS ÄVEN: Zara startar e-handel i indien

Det här är heller inte första gången som koncernen satsar på e-handeln. I augusti aviserade företaget exempelvis att de skulle börja leverera beställningar inom två timmar i Madrid och vissa andra större städer.

LÄS ÄVEN: Zara börjar med leveranser inom två timmar

Samma dag-leveranser erbjuds i dagsläget i totalt sex städer där Zara verkar. Dessa är Madrid, London, Paris, Istanbul, Taipei och Shanghai, enligt Market.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!