Halva kålhuvuden ska locka singlar till deras e-handel

Ska också minska matsvinnet.

E-handeln Årstiderna säljer färdigplanerade matkassar. Deras konkurrensfördel verkar primärt handla om att alla deras matkassar är hundra procent ekologiska, något de säger sig vara ensamma om i Sverige.

Nu satsar Årstiderna på ytterligare ett område som ska vara förbisett av konkurrenterna och det är singlarna. Enligt e-handelsföretaget så toppar Sverige listan över de länder med störst andel singelhushåll. Strax under 50 procent av de svenska hushållen ska bestå av endast en person, vilket ska göra det till den vanligaste boendeformen.

Annons

LÄS ÄVEN: Lösplocket tar över - nu går middagskassarna back

Årstiderna har sedan tidigare haft en matkasse som är anpassad för dessa hushåll men det har då endast handlat om företagets Vegetariska Matkasse. Nu utökar man med fler alternativ som alltså kan beställas till endast en person.

- Tidigare har det enda alternativet i vårt sortiment på matkassar för singelhushållen varit vår Vegetariska Matkasse. Nu utökar vi valmöjligheterna med ytterligare två av våra populäraste matkassar för att möta behovet som finns på marknaden, säger Rachel Seow Sosa, marknadsansvarig på Årstiderna, i ett pressmeddelande.

"För att minska matsvinnet"

E-handlaren erbjuder nu tre olika färdigplanerade matkassar anpassade för en person. Utöver att nå nya kunder så hoppas e-handlaren även att minska matsvinnet genom att optimera ingredienserna.

- Vi vill inte att våra kunder som lever ensamma ska avstå från att beställa en matkasse från oss eftersom det blir dyrt eller för mycket mat över som eventuellt måste kastas. Matkassarna för en person innehåller mindre förpackningar och exempelvis ett halvt kålhuvud istället för ett helt för att minska matsvinnet i singelhushållen, förklarar Rachel Seow Sosa.

De nya singelalternativen ska finnas tillgängliga för beställningar från och med januari.

Annons