Handelsjättens Click&Collect löstes med besök i Estland

Lösningen rullas nu ut i ett dussintal butiker.

Världens största detaljhandlare, Walmart, satsar som vi vet allt mer på e-handel för att stävja konkurrenten Amazons framfart. Satsningarna sägs dock leda till att allt fler kunder tar sig till Walmarts butiker, inte för att shoppa utan för att hämta sina e-handlade varor.

Det må vara trevligt att de får allt mer snurr på e-handeln men någon eller något måste förstås förse kunderna med sina paket. Walmarts lösning på detta “problem” har fört dem till Estland av alla ställen. Detta är dock inte så konstigt för två typer av spännande e-handelsteknik utvecklas faktiskt där, den ena är förstås Starship-robotarna men den andra är Cleverons stora pakettorn.

Annons

Pakettornet, som kallas PackRobot, fungerar som ett vanligt paketskåp men med mer avancerade funktioner och framför allt så kan det rymma en hel del fler paket än ett vanligt skåp.


Celeverons paketskåp i Walmart-kostym (notera taket)

Walmart skickade nyligen en delegation till Estland för att diskutera framtidens click&collect med Cleveron. Efter ett mindre test i slutet av förra året i en butik i Bentonville, Arkansas, med en PackRobot ifrån Cleveron så ska nu Walmart rulla ut robottornen i ett dussintal av sina butiker i USA.

Detaljhandlaren har alltså kommit till slutsatsen att dessa gigantiska torn, i testbutiken ser det nämligen ut som att Walmart fått göra hål i taket, är rätt lösning på deras click&collect-verksamhet.

- Cleveron har varit en bra affärspartner för oss. Så vi vill tillsammans fortsätta att utforska vilka möjligheter som finns i USA och på andra ställen, sade JP Suarez, Walmarts Executive Vice President, under besöket i Estland.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!