Hemköp: ”Nu tar vi oss an e-handelsmarknaden på riktigt”

Axfoods dagligvarukedja tar nästa steg i sina e-handelssatsning, men till en början är det bara för stockholmare.

I början av augusti rullade Hemköp, som ägs av Axfood, ut fem färdigplanerade matkassar med recept på ett tiotal orter. Nu är det dags för etapp två i dagligvarukedjans e-handelssatsning, nämligen lösplock.

Till en början är tjänsten bara tillgänglig i Stockholm via butikerna Hemköp Stäket, Hemköp Torsplan och Hemköp Djurgårdsstaden, men senare i höst ska dagligvarukedjan utöka med ytterligare fem butiker i Stockholm och Göteborg.

Annons
Annons

– Nu ger vi oss in på e-handelsmarknaden för mat på riktigt. Vi bygger vår lösning på hög transparens och erbjuder samma priser, kampanjer och sortiment som i våra fysiska butiker till riktigt bra leveranspriser, säger Thomas Gäreskog, VD för Hemköp.

Planerar för en bredare lansering

Att få sina varor hemlevererade kostar 20 kronor och vid upphämtning i butik kostar det 10 kronor att få varorna färdigpackade. Vill man lägga ordern samma dag som man hämtar upp den i butik tar Hemköp en” expresshämtavgift” på 30 kronor.

På sikt är planen att allt fler butiker inom kedjan runt om i Sverige ska erbjuda e-handel.

– Genom att nu även erbjuda lösplock av mat så är vi ett steg närmare att sy ihop vårt totala digitala erbjudande med färdiga matkassar, lösplock och starka erbjudanden i fysisk butik. Oavsett om man vill handla online eller offline, säger Anna Åkesson, e-handelschef på Hemköp.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!