Hobbex stänger alla butiker och blir renodlad e-handlare

Efter mångmiljonförlusten.

Nyligen kunde vi rapportera att butikskedjan Hobbex backat med 50 miljoner kronor i sitt senaste bokslut. Samtidigt avslöjades det att två butiker hade stängts ner och ytterligare en var tydligen på väg att läggas ner. E-handeln skulle samtidigt flyttas till moderbolaget och nu får vi förklaringen till detta.

LÄS ÄVEN: Hobbex backar 50 miljoner och e-handeln flyttas

Annons
Annons

Nu rapporterar tidningen Market att det är slut på fysisk handel för Hobbex del. Kedjan kommer efter de finansiella svårigheterna att stänga ner alla sina fysiska butiker som i dagsläget räknas till 14 stycken, exklusive företagets lagershop i Borås.

I samband med nedstängningen kommer företaget att byta vd och Hobbex delägare Johan Gustavsson förklarar bland annat förlusten med felaktiga interna beslut.

- Det handlar om misstag vi gjort internt kombinerat med det förändringstryck vi ser i handeln i dag. Det finns ingen anledning att skylla på vädret eller något annat, säger Johan Gustavsson till Market.

"Butikskonceptet fungerar inte"

Vi har tidigare kunnat berätta att Hobbex straffats hårt av hamnkonflikten i Göteborg, men det verkar alltså även som att andra saker också gått snett internt i bolaget.

LÄS ÄVEN: En månads försäljning i sjön efter hamnkonflikten

Nu blickar man dock framåt samtidigt som man letar efter en ny vd "som kan e-handel". Hobbex primära fokus framöver kommer helt enkelt att vara näthandeln. Företaget startades som ett postorderföretag så det är lite som att återgå till företagets hjärta.

- Det nuvarande butikskonceptet fungerar inte för den här typen av försäljning. Det kan vi se på siffrorna, säger Johan Gustavsson.

Omvandlingen till en renodlad e-handel ska ske snabbt, berättar Johan Gustavsson för Market, och även om de fysiska butikerna ska avvecklas så fort som möjligt så ska fysisk detaljhandel inte uteslutas i framtiden.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!