Hon ska göra 100-årigt företag bäst på nätet

"Målet är att vara branschens bästa e-handel".

För lite drygt ett år sedan öppnade det klassiska företaget Fredells Byggvaruhus en egen e-handel efter mer än ett sekel i branschen. Och av allt att döma var den nya nätbutiken på tårna direkt. Det dröjde nämligen inte länge förrän Fredells flyttade fram positionerna inom bland annat logistiken.

LÄS ÄVEN: E-handel efter 114 år - levererar nu innanför dörren

Annons

Nu gör Fredells Byggvaruhus ännu en satsning på sina digitala tjänster. Företaget har nämligen anställt Erika Skalman som ny e-handelschef.

Ska ta varumärket till nätet

Hon kommer närmast från smyckeskedjan Glitter, där hon som e-handelschef bland annat har etablerat Glitters nordiska e-handelsplattform. Hon har också arbetat som landskoordinator och teamleader på e-handelsföretaget Footway.

- Jag ser fram emot min nya tjänst som kommer att ha ett tydligt fokus på försäljning och där jag kommer att inrikta mig på att överföra Fredells starka varumärke till nätet. Vi ska lägga lika stor vikt vid service, kvalitet och kunskap online som vi gör i våra fysiska varuhus. Oavsett kanal ska vi erbjuda en fantastisk Fredells-upplevelse. Målet är att vara branschens bästa e-handel, säger Erika Skalman i ett pressmeddelande.

Smycken och byggvaror får kanske ses som två ganska olika branscher, men Erika Skalman menar att likheterna mellan hennes gamla och nya företag är flera.

- Precis som Glitter är Fredells starkt butiksstyrt i grunden med rutiner och tankesätt som behöver överföras till digitala kanaler. Båda varumärkena har dessutom ett omfattande sortiment som kräver resurser och kontinuerlig berikning, säger hon.

"En viktig pusselbit"

Fredells Byggvaruhus ska ha ungefär 28 000 artiklar i sitt utbud, och det första e-handelsåret ska till stor del ha lagts på att göra sortimentet tillgängligt på webben.

- Vi ser en ljus försäljningstrend och i takt med den skaffar vi också mycket kunskap om kundbeteenden, sortiment och marknad. För att kunna möta våra kunders behov och alltmer digitala livsstil fortsätter vi nu att utveckla vårt omnitänk i verksamheten. Erika är en viktig pusselbit i det arbetet och hennes gedigna erfarenhet är värdefull i den resan, säger företagets marknadschef Lina Jelbring i en kommentar.

Erika Skalman tillträdde sin nya tjänst i början av juli.

Annons

Annons