Houzz i topp bland företag som förändrar världen

Slår bland andra Spotify och Uber.

Inrednings- och e-handelssajten Houzz lanserades med buller och bång i Sverige under hösten 2015 - efter vad företaget själv kallade en stor efterfrågan från de svenska konsumenterna

"Satsar mycket på teknikutveckling"

Och företagets affärsidé, det vill säga att med hjälp av bland annat ett skissverktyg koppla ihop bostadsägare med hantverkare och butiker i inredningsbranschen, verkar gå hem även på andra håll i världen. Enligt Houzz egen hemsida når företaget för närvarande över 40 miljoner husägare, och nu meddelar CNBC att företaget har nått en hedrande sjätteplats på den amerikanska nyhetskanalens lista över världens 50 mest “disruptive” företag just nu.

Annons

Listan, som släpps för femte året i rad, rankar Houzz högre än banbrytande bolag som Uber och Spotify, som hamnade på plats 19 respektive 35.

- Det är förstås mycket kul att se att Houzz rankas som nr 6 i världen. Vi satsar mycket på teknikutveckling och 3D är det stora fokusområdet nu för att driva e-handelsköp, kommenterar Houzz Sverigechef Marcus Hartwall i ett mail till Ehandel.se.

Älskas av entreprenörer

Houzz grundades av Alon Cohen och Adi Tatarko i USA 2009 och har sedan dess förutom Sverige också lanserats i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Australien, Japan, Italien, Spanien, Indien och Danmark.

- Snarare än att se Houzz som en konkurrent älskar företag inom heminredningsbranschen sidan eftersom de använder den för att bygga sina varumärken, konstaterar CNBC i sin motivering.

CNBC:s lista över innovativa företag toppades av lägenhetsuthyrningssidan Airbnb.

LÄS ÄVEN: Klarna i topp-10 när CNBC listar de 50 hetaste företagen

Annons