HusOchHemma öppnade tre nya butiker – nådde 17 miljoner

Har börjat med B2B.

Efter bara nio månaders verksamhet hade HusOchHemma etablerat sig som en spelare att räkna med. Bolagets ambition var redan från början att med hjälp av ett dropshipping-upplägg ta upp kampen med både byggbranschen och de etablerade marknadsplatserna.

LÄS ÄVEN: Med 9 miljoner i omsättning efter 10 månaders e-handel

Annons
Annons

Kapar mellanhänder för bättre marginaler

Sedan vår första artikel om HusOchHemma, som publicerades för nästan exakt två år sedan, har det rullat på i hög fart för företaget.

- Vi gjorde cirka 17 miljoner i omsättning under 2018. Dessvärre tappade vi även en hel del i resultat. Men vi är medvetna om tappet och har en stark plan för 2019 då vi har börjat importera väldigt mycket, så som pooler, spabad, elcyklar, fatbikes, skoters och grillar direkt från Kina. Så här kapar vi alla mellanhänder vilket leder till större marginaler, berättar medgrundaren Mattias Gyllensvaan för Ehandel.se.

Vad var anledningen till att resultatet minskade?

- Det berodde på några olika faktorer. Den största posten var dyra fraktkostnader och lagerhyror hos ombuden på våra stora paket. Något som vi nu ser över seriöst då detta kostat oss många hundra tusen över vad vi beräknat. Sedan har vi annonskostnadskontot som också ska ses över och optimeras, säger Mattias Gyllensvaan, och fortsätter:

- Vi har jobbat mycket med dropshipping och små marginaler där mellanskillnaden inte täckte alla kostnader. Här byter vi nu ut många av varorna med små marginaler till importprodukter och jobbar nu istället med större marginaler på utvalda och populära produkter.

2018 blev för HusOchHemmas del inte bara ett starkt tillväxtår, utan även ett år då det hände mycket i bolaget. Företaget har bland annat hunnit med att flytta till nya kontors- och lagerlokaler.

I början av året öppnade e-handelsföretaget även en ny nätbutik - ZooStore.nu - med ambitionen att sälja foder och djurtillbehör.

- Denna ökade starkt i omsättning och gjorde 1,5 miljoner i omsättning första året, 2018. Med tanke på att snittordervärdet är på cirka 200 till 300 kronor så var 1,5 miljoner väldigt starkt.

Annons
Annons

"Tvungna att se över på alla plan"

Ett år efter starten har Mattias och hans partner Evelina Gyllensvaan dock sålt ZooStore vidare till en ny ägare. Hon heter Sofie Sjöqvist och kommer enligt Mattias Gyllensvaan att ta butiken till nya höjder.

Varför sålde ni den så snart efter starten?

- Anledningen till försäljningen var tiden. Vi kände inte att butiken fick den prioritering som den är värd eftersom vi måste satsa mer på HusOchHemma.se, som är vår huvudprioritering. Vill vi att 2019 ska kunna nå nya höjder så är vi tvungna att se över hela koncernen på alla plan och då var vi tvungna att sälja ZooStore. Vi är jätteglada över att Sofie tog över då hon verkligen kan ge butiken den kärlek som den verkligen är värd.

Sofie Sjöqvist och Mattias Gyllensvaan avslutar affären

Men ZooStore är inte HusOchHemmas enda nya e-handelsprojekt från året som gått. I slutet av 2018 lanserade företaget nätbutiken LeksaksPrinsen.se, som i första hand har riktat in sig på segmentet radiostyrda produkter. Redan under det första kvartalet ska Leksaksprinsens omsättning ha kommit upp i 1,2 miljoner kronor.

"Vill fokusera på det vi brinner för"

Dessutom driver HusOchHemma numera grossist- och dropshippingverksamheten MegGrossist.se, som skeppar varor till detaljhandlare i hela Norden. Mattias Gyllensvaan uppskattar att MegGrossist för närvarande har omkring 30 e-handelsföretag på kundlistan.

Hur ser er övergripande plan ut för det här året? Det känns som att ni satsar inom lite av varje.

- Planen för 2019 är att optimera HusOchHemma.se. Vi kommer att ta bort en hel del produkter i sortimentet, som nu ligger på närmare 60 000 produkter, och då handlar det om sådant vi känner att vi inte vill arbeta med eller inte säljer mycket av. Vi vill fokusera på produkter som vi brinner för, avslutar han.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!