I heat you är redo – nu ska rumpvärmarna ut

Börjar leverera nästa vecka.

Emma Hällström är grundaren till varumärket "I Heat You" som lanserade sin första produkt "Heather" på Kickstarter i mitten på förra året.

LÄS ÄVEN: Hon ska värma Sveriges kvinnor - har samlat in över 50 000

Annons
Annons

Då skulle hon samla in 200 000 kronor för att kunna starta en egen e-handelssajt. Kickstartern nådde tyvärr bara halvvägs, men Emma gav inte upp och i oktober meddelade entreprenören att hon istället tog in 600 000 kronor i såddkapital av bland annat Almi Invest och RegionInvest Gotland. Planerna var då att bygga en global e-handel och förstås att få ut produkten på marknaden.

- Det vi fick in som såddkapital var tillräckligt, men på gränsen. Jag skulle säga att en alltid behöver mer pengar i ett sånt här skede. Det är saker som inte blir som det var tänkt. Men det mesta löser sig ändå med lite innovativa tankar och stöd från andra kloka människor, säger företagets vd och grundare Emma Hällström, till Ehandel.se.

Heathers sys nu i Visby

Sedan dess har de lanserat sin sajt iheatyou.se och öppnat upp för förhandsbokning, samt dragit igång produktionen. 

De som hittills har förhandsbokat en Heater har de varken sett eller testat än. Första omgången av Heathers sys just nu i Visby. Snart ska de packas och i slutet på nästa vecka ska de skickas iväg. 

- Nu när vi börjar leverera i början av februari, ser vi fram emot att fler får den "aha-känsla" som vi märker, att de som provsitter Heather upplever. Det är verkligen häftigt att se hur nya användare riktigt njuter när värmen kommer, säger Emma Hällström.

Precis innan julledigheten

Sajten lanserades officiellt på fredagen 21 december, runt 17-tiden. Allt gick inte som planerat, en del strul dök upp preicis i sista stund, men de lyckades på håret innan webbyrån hann gå på julledigt.

- Vi behövde byta hosting i sista sekunden, då vi inte lyckades få ner laddningstiderna hos vår gamla leverantör. Därför får en såklart räkna in att vi inte hann få upp siten längre innan jul, vilket såklart gör att julklappsförsäljningen hade kunnat vara högre om vi lyckats komma igång tidigare. Och att slutet av december och januari är relativt fattiga månader för många, berättar Emma. 

Men efter tre års förberedelser, uppbyggnad och lite spänning precis innan lanseringen, tycker Emma att allt slutade bra:

Annons
Annons

- Det känns galet, spännande, lite läskigt och fantastiskt roligt. Vi har ju arbetat med att ta fram produkten i tre år, och jag är otroligt stolt över vad vi byggt. Både när det kommer till produkt, varumärke och som en informationsplats för uretrit.

Ger stöd och information  

Emma Hällström menar att det uppskattningsvis finns en halv miljon människor i Sverige som lider av uretrit. Trots det, saknas det kunskap och information om sjukdomen. Därför har hennes mål varit att nå ut med information som det saknas kunskap kring. Hon menar att de idag redan är en aktör som många vänder sig till för information och stöd.

- Jag får till exempel mail från kvinnor, och män, i alla åldrar som tackar för att de äntligen kan hitta information om uretrit, en sjukdom som 500 000 människor i Sverige lider av. Det borde inte behöva vara en privat aktör som ger dem denna information. Men så är det tyvärr.

- Det som hållit igång mig är alla de mail jag får, som lider otroligt mycket och inte blir lyssnade på eller hjälpta av vården. Det gör att jag orkat lite till när det varit tufft.

Heater är en ihopvikbar sittdyna som värms upp med hjälp av en USB-sladd som kan kopplas till exempelvis datorn.

“Rätt för mig och min resa”

Just nu jobbar de på att "fokusera på rätt saker" och hitta ett arbetssätt som funkar för att hinna med en mer löpande verksamhet.

- Varje dag är en avvägning av vad som är viktigast att göra just nu. Hittills har det varit mycket brandsläckning och fixa alla detaljer som måste vara på plats när en tar fram en egen produkt, speciellt en produkt med el i.

Fram till i höstas var hon ensam ägare, men precis innan företaget fick in sitt såddkapital, kom även två anonyma delägare och en gotländsk delägare, Kim Ingesson, som även är art director. 

- Att vara ensam bolagsägare var ett beslut som jag tror varit nödvändigt, och rätt för mig och min resa. Trots alla gånger jag fått höra att det inte går att vara ensam. Men nu är det otroligt roligt att fler vill vara med och att vi nu är fyra delägare som alla brinner för samma mål. Det var helt rätt tidpunkt att få dem ombord.

Hur ser planerna ut framåt?

- Vi tittar på att ta in mer kapital för att kunna gasa, både när det kommer till att bygga upp företaget och lansera de produkter som vi har i pipen. På lång sikt tittar vi på hur vi ska kunna ta tillvara på den gotländska ullen och lägga ännu större delar av produktionen så lokalt som möjligt.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!