ICA-handlare lämnar PostNord – e-handeln blev för tuff?

"Har valt att prioritera sin yta på annat sätt".

Den som e-handlar med leverans till ett ombud får inte sällan hämta upp sitt paket hos en Ica-handlare. Men vart tredje år förhandlas avtalen om och i samband med det kan det hända att PostNord och enskilda Ica-handlare väljer att gå skilda vägar.

"Inget unikt"

Nyligen avslutades årets förhandlingar, som enligt Dagens Nyheter resulterade i att cirka 15 Ica-handlare valde att säga upp sina samarbeten med PostNord. Enligt uppgift till tidningen ska en vanlig orsak vara att trycket från den växande e-handeln har blivit för kostsam att hantera, speciellt vid shoppinghögtider som Black Friday och julhandeln. 

Annons
Annons

Enligt PostNord utgör dock de 15 handlarna mindre än två procent av företagets samlade skara ombud.

- Det är något som kan ske i samband med omförhandlingar och är inget unikt för denna gång, skriver Annette Rihagen, chef för PostNords ombudsnät i ett mejl till Ehandel.se.

Vad beror det på och hur påverkar det verksamheten?

- Handlarna har valt att prioritera sin yta på annat sätt. Vår verksamhet står fortsatt stabil. Vi har nära 2000 utlämningsställen idag, 140 tillkom under förra året och vi jobbar ständigt för att sluta avtal med nya ombud.

Flera butiker står på kö

Parallellt med att underhålla sina relationer med ombuden arbetar PostNord för att utveckla nya kanaler, som till exempel hemleveranser.

- Vi har en pilot i samarbete med fastighetsbolaget Atrium Ljungberg och ett företag som heter Leveriet, en ny servicepunkt i Sickla köpkvarter och Mobilia i Malmö. Det är Leveriet som driftar anläggningen och kunderna kan välja att hämta sitt paket där. Vi har också flera butiker som vill bli utlämningsställe, avslutar Anette Rihagen.

LÄS ÄVEN: Företaget som ska leverera lyxigare paketombud till jul

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!