ICA satsar digitalt – 200 tjänster försvinner

Ska rekrytera ny kompetens.

ICA Gruppen har reserverat 110 miljoner kronor till vad koncernen beskriver som “framåtriktad organisationsförändring”. Mer exakt handlar förändringen om att “införa nya arbetssätt och frigöra resurser för att ge utrymme för framtidssatsningar”.

Det innebär att koncernen avvecklar 200 befintliga tjänster och vakanser.

Annons
Annons

- Vi får nu en organisation som ännu bättre kan möta kundernas och butikernas förväntningar och vi kan fortsätta satsa i de områden som är viktiga för att vinna i framtiden. Självklart förstår vi den oro detta skapar hos de personer vars tjänster avvecklas eller förändras och vi är måna om att genomföra förändringen på ett så bra sätt som möjligt för alla som berörs, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige, i ett pressmeddelande.

Vill skapa "flexibel organisation"

Exakt vad förändringen ska innebära för matjättens del återstår att se, men koncernen sticker inte under stol med att målet är en organisation som är bättre anpassad för e-handelns framfart.

- Syftet med förändringen är att skapa en mer effektiv och flexibel organisation samt att frigöra resurser för satsningar i bland annat digitalisering, vilket även omfattar att rekrytera ny kompetens, skriver ICA.

ICA Gruppen har på senare år gjort flera investeringar i sin e-handelsverksamhet. Bland annat har företaget öppnat så kallade dark stores samt investerat i den brittiska nätmatjätten Ocados lagerteknologi.

LÄS ÄVEN: ICA investerar 1,1 miljarder i robotlager för e-handeln

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!