ICA:s e-handel omsatte 420 miljoner kronor

Drog ner resultatet.

Tidigare i veckan var det till slut dags; Icas omtalade darkstore gick live i Johanneshov i Stockholm. Det nya plocklagret, som har till uppgift att serva företagets e-handelskunder, har nu kommit igång med sina första leveranser.

"Bra gensvar på plocklagret"

Det och mycket annat meddelar Ica i dag, i samband med rapporteringen om koncernens första kvartal.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Icas darkstore live på tisdag

- Tillväxten för vår e-handel är fortsatt starkare än marknaden även i detta kvartal. Vårt centrala plocklager i Stockholm har nu så smått startat med att serva ICA-butiker i Stockholmsområdet och i och med flytten till en mer permanent lokal kan vi köra igång i full skala efter sommaren. Vi har fått ett bra gensvar från ICA-handlarna i Stockholm och idag vet vi att minst 50 butiker kommer att utnyttja plocklagret senast under hösten, skriver Icas vd Per Strömberg i en kommentar till rapporten.

Totalt sett ska Ica-koncernen under kvartalet ha kommit upp i en omsättning på 27,2 miljarder kronor, vilket är en ökning med nära sex procent sedan Q1 förra året. E-handeln pekas ut som en starkt bidragande faktor till ökningen, även om onlineförsäljningen fortfarande verkar vara svår att räkna hem ekonomiskt. Icas e-handel sålde för 420 miljoner kronor under kvartalet, en ökning från 280 miljoner under Q1 2017.

"E-handeln visar mycket god tillväxt"

Samtidigt uppgick rörelseresultatet (exklusive jämförelsestörande poster) till 972 miljoner, vilket kan jämföras med 996 miljoner året innan. Det förklarar Ica med att "omställning driver kostnader".

- Vår försäljningsutveckling i Sverige är bra under kvartalet och vår e-handel visar mycket god tillväxt. Vi har dock en alltför låg utväxling i resultatet av denna försäljningsökning vilket sammantaget innebär att ICA Sveriges resultat i första kvartalet är något svagare än vad vi räknat med, skriver Per Strömberg.

Även e-handeln hos de Ica-ägda företagen Apotek Hjärtat och Hemtex visar upp en stadig tillväxt. Apotek Hjärtats e-handel uppges växa snabbare än marknaden, och i slutet av året väntas 120 apotek - mot dagens 40 - erbjuda e-handel med click and collect.

Börjar med "nudging" online

I dag släppte Ica även sin hållbarhetsrapport för det första kvartalet. I den framgår det att företaget ska få sina onlinekunder att äta mer hälsosamt, bland annat genom länkar till mer nyttiga alternativ - det vill säga så kallad "nudging".

- ICA Sverige har tidigare framgångsrikt testat nudging för att locka kunderna till att göra hållbara val när de handlar i butik, nu tas det vidare till onlinehandeln genom tips och länkar för hälsosam inspiration, heter det i rapporten.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!