IKEA lanserar e-handel i Kina – Shanghai först ut

I slutet av augusti är det dags för Ikea att göra debut på världens största e-handelsmarknad.

Tidigare i våras kunde Ehandel.se berätta om Ikeas planer på att lansera e-handel i Kina. Ett land där den svenska möbeljätten idag har ett 20-tal fullstora varuhus. Nu ser det ut som att e-handelslanseringen kommer att ske innan augusti är till ända.

Enligt kinesiska Yibada kommer online-satsningen till en början att vara begränsad till Shanghai men om pilottestet slår väl ut kommer man att rulla ut e-handeln i större skala.

Annons

Ikea kommer även att öppna ett kombinerat showroom och utlämningsställe i staden Wenzhou. Ett koncept som Ikea testar sedan en tid tillbaka på flera håll i Europa, bland annat i Sverige, Storbritannien och Norge.

E-handelsbutikerna är nyckeln

Satsningen på mindre e-handelsbutiker är något som flera analytiker tror kommer att vara en viktig pusselbit i Ikeas kinesiska e-handelssatsning. Alla Ikeas varuhus ligger i större städer, och med en kombination av e-handel och mindre butiker på mindre orter, kommer Ikea att kunna nå betydligt fler konsumenter.

– Det finns inga fysiska Ikea-butiker i de mindre städerna. Det trots att det finns en stor efterfrågan så det är viktigt för Ikea att lansera e-handelstjänster för att tillgodose behovet i framtiden och det vore ett smart drag att öppna utlämningsbutiker i mindre städer, säger Lu Zhenwang, Internetexpert och VD för Wanqing Consultancy i Shanghai.

Annons