IKEA ställer om till e-handel – varslar 650 personer i Sverige

Fokus på digitala upplevelser och snabbare hemleveranser.

De kommande åren ska Ingka-koncernen, som driver 367 av IKEA:s varuhus världen över, lägga stora resurser på att utveckla sin affär. Bolaget kommer bland annat att öppna nya varuhus och citybutiker och skapa 11 500 nya jobb. 

Men när möbeljätten rör sig mer mot e-handel och andra digitala satsningar, kommer det också att bli tal om organisationsförändringar av det mindre roliga slaget. I ett pressmeddelande skriver företaget att det kan komma att ta bort 7 500 tjänster på Ingka-koncernens 30 marknader. 

Annons
Annons

"Stor respekt för att medarbetare påverkas"

Som en del av den minskningen varslas nu 650 tjänster i Sverige, i huvudsakligen Malmö, Helsingborg och Älmhult.

- När vi nu står inför att göra förbättringar i vår organisation, är det med stor respekt för att medarbetare påverkas. Så fort vi vet vilka medarbetare som blir berörda kommer vi, i enlighet med våra värderingar och tillsammans med facket, att stötta varje individ så mycket vi kan i hopp om att hitta bästa möjliga lösning för medarbetarnas nästa steg, inom eller utanför IKEA, säger Karin Bergman, HR-chef IKEA Sverige.

Ikea menar att företaget nu står på en stark grund, och att det därför är ett lämpligt tillfälle att göra om organisationen. På agendan står "investeringar i digitala upplevelser, hållbarhet, snabbare hemleveranser och ett bättre kundmöte". 

- Vi kommer att införa en helt ny organisation, bättre anpassad för att möta våra kunder, framtiden och i ett detaljhandelslandskap i ständig förändring. Det nya IKEA ska möta kunderna där de finns och på deras villkor, på ett snabbare och enklare sätt. För att möjliggöra detta behöver vi förbättra i hur vi leder, arbetar och organiserar oss, säger Håkan Svedman, landschef för IKEA Sverige.

"Har lyssnat på våra kunder"

På senare tid har IKEA bland annat öppnat e-handelsbutiken IKEA Kök och under gårdagen kunde vi även berätta om det nya kundtjänstprojektet IKEA Samsyn. Nu väntar av allt att döma fler steg mot ökad e-handel.

LÄS ÄVEN: IKEA testar ny kundtjänst - lanserar videochatt i mobilen

- Vi har lyssnat på våra kunder och deras behov. Vi agerar nu när företaget står starkt, för att vi ska kunna fortsätta vår framgångsresa. IKEA ska vara ledande även online, säger Håkan Svedman.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!