Ikeas nya pop-up: ”All handel i butiken sker online”

Halvårslångt omnikanalprojekt för köks-kunder öppnar i centrala Stockholm.

Till hösten tar Ikea till ett nytt grepp för att utveckla omnikanal-konceptet. En helt ny Pop up-butik, som även kommer att fungera som ett showroom, öppnas i det så kallade Mood-kvarteret på Regeringsgatan i centrala Stockholm.

Men pop-upen kommer inte följa det vanliga mönstret av en butik som försvinner lika snabbt som den kom. Istället tänker Ikea hålla öppet den tillfälliga butiken i hela sex månader, till slutet av februari 2018.

Annons

"Beställning och köp sker online" 

Med tanke på att satsningen sträcker sig över ett halvår, hoppas Ikea nu att projektet ska ge effekt på e-handeln i stort.

- All handel i butiken sker online, via Ikea.se, så vi tror och hoppas att det kommer påverka. I pop up-butiken kommer besökarna att kunna köpa kök med hemleverans och montering. Utöver det finns sortimentet på Ikea.se tillgängligt för beställning med hemleverans. Den tillfälliga köksbutiken omfattar 355 kvadratmeter, men att returnera eller att köpa med sig varor hem direkt kommer inte att vara möjligt – beställning och köp sker online, skriver Anna Pilkrona Godden, pressansvarig på Ikea, till Ehandel.se.

"Ett inspirerande showroom"

Och tanken är att besökarna ska inspireras samtidigt som de kan träffa kunnig personal.

- Hur exakt butiken kommer att se ut är inte klart är men fokus är att erbjuda besökarna ett inspirerande showroom och att möta kunniga köksspecialister, skriver Anna Pilkrona Godden.

Butiken kommer att fungera som ett komplement till övriga köksavdelningar som finns på Ikea-varuhusen runt om i Stockholm, Kungens Kurva, Barkaby, samt den omnikanalinspirerade pick-upen i Enebyängen.

I slutet av förra året meddelade Ikea att de skulle göra e-handeln tillgänglig för alla. För en månad sedan kunde vi berätta om Ikeas nya lager i Arlandastad, även det ett led i att möta den ökande e-handeln. 

Annons