Indiska i stor omnisatsning – online ska nå 25 procent

Butikskedjan storinvesterar i sin omnikanal.

Indiska ska flera gånger ha tittat ut över konkursens brant, men alltid tagit sig upp igen.

LÄS ÄVEN: Indiska överlever igen - skulder för 93 miljoner skrivs av

Annons
Annons

Nu verkar företaget kliva mot framtiden istället och idag meddelar man att Indiskas e-handel ska flytta ut i molnet. Indiska ska få en helt ny digital plattform från företaget SAP, som ska stödja hela butikskedjans omnikanalsatsning.

- Butikspersonalen tycker att det är bra med onlinehandel. Om en vara är slut i butiken kan de berätta för kunden att man också kan handla den på nätet. I planen ingår också hemleverans från fler butiker och att länka ihop butikerna med varandra. Det innebär att man kan betala för en vara i butik och sedan få den levererad hem till dörren senare på eftermiddagen, säger Indiskas vd Karin Lindahl i ett pressmeddelande.

"Fortsätta integrera vår försäljning"

I dagsläget ska dock e-handeln inom Indiska endast stå för en liten del av omsättningen, men planen är nu att öka den till en fjärdedel.

- I dag kommer tio procent av vår omsättning från näthandel men vi räknar med en ökning till 25 procent inom de närmaste tre åren. Vi har också en tydlig strategi för omnikanal och den nya plattformen gör att vi kan fortsätta integrera vår försäljning online och i butik, säger Karin Lindahl.

"Tillväxten kommer att vara online"

Indiska sägs vara en av de första i Norden att använda plattformen vid namn SAP Commerce Cloud. Den ska bland annat ge företaget ett helhetsgrepp på allt från besökstrafiken till logistiken.

E-handelssatsningen sägs vara mycket viktig för att Indiska ska kunna fortsätta växa, även om man fortsatt tror på de fysiska butikerna.

- Vi tror på vårt butiksnät men mycket av tillväxten kommer att vara online. Framför allt i Sverige men på sikt tittar vi också utanför Skandinavien, säger Karin Lindahl.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!