Instagram-expertens tips inför den stora annonspremiären

Experten Axel Storckenfeldt tror att Instagram kan bli den tredje viktigaste kanalen för e-handlare efter Facebook och Google. Här delar han med sig av sina bästa annonstips.

Det är fortfarande hemligt exakt vilket datum som premiären för annonsering på Instagram kommer att äga rum, men allt pekar på att det blir i slutet av september eller början av oktober. Flera svenska företag uppges ha visat intresse för att vara med redan från början. 

Inför premiären har Instagram presenterat flera nyheter, som att bilder i det sociala nätverket i fortsättningen ska gå att publicera i olika storlekar, och att annonsörerna ska kunna lägga upp 30 sekunder långa videor som komplement till de traditionella stillbilderna.   

Annons
Annons

Axel Storckenfeldt är Instagram Ads-specialist på optimeringsbyrån Zalster, som ägnar sig åt bland annat kurser och strategioptimering inom just annonsering på Instagram och Facebook. Inför premiärdagen för annonser på Instagram, som alltså ligger alldeles runt hörnet, delar han med sig av sina bästa tips för e-handlare som vill vara med på tåget när det lämnar stationen.

- För att öka lojaliteten bör man binda ett starkare band till sin existerande kundbas genom att köra en löpande kampanj med kundbasen som annonsmålgrupp. På Instagram har man även en ypperlig chans att med bilder bygga exakt den varumärkeskänsla man vill förmedla, på ett effektivt sätt. Sedan bör man även ge sig på att försöka nå ut till nya kunder genom att köra "lookalike"-målgrupper baserade på den existerande kundbasen. Vi tror att Instagram för E-handlare kommer bli den tredje viktigaste kanalen efter Google och Facebook, sett till konverteringar.

Skapa engagemang med nischat utbud

Axel Storckenfeldts känsla är att företag med ett nischat produktsegment, som Milebreaker eller Sportamore förmodligen lättare kan skapa engagemang på Instagram eftersom de företagen kan vända sig till en viss målgrupp som är intresserad av just de företagens produkter. Någon som har ett brett utbud kan av samma anledning få svårare att skapa samma engagemang.

- Sedan beror det ju självklart på vad man har för varumärkeskänsla och hur hög kännedomen är för varumärket. Hotels.com är annars ett bra exempel på ett bolag som skulle kunna snappa upp väldigt värdefull "top of mind"-kännedom bland resesugna Instagramanvändare. Detta leder till många indirekta konverteringar när det för kunden väl är dags att boka hotell, säger han.

Viktigt med genomtänkt strategi

Ehandel.se har nyligen berättat om hur flera e-handlare som Northern Spirit redan har hittat effektiva sätt att kommunicera med sina kunder via Instagram, så steget till en lyckad annonsering borde i flera fall inte vara speciellt långt. Men enligt Axel Storckenfeldt är det nödvändigt att ha en genomtänkt strategi för både annonsering och vanliga uppdateringar:

- Vi tycker att man bör ha ett så neutralt flöde som möjligt på Instagram. Undvik kampanjer allt för ofta, ladda inte upp bilder på sådant era följare inte tycker är relevant och spamma inte heller sönder flödet med uppdateringar. Samma sak med Facebook. Skulle jag rekommendera en kombination så hade det både på Facebook och Instagram varit ett förhållande med nio delar neutralt och en del säljdrivet.

På vilket sätt skiljer sig annonseringen åt mellan till exempel Facebook och Instagram?

- Facebook är ett relativt skrikigt medium där man i princip kan ladda upp vilken annonsbild som helst samt skriva vilken annonstext som helst. Facebook-användarna är därför vana vid säljdrivna annonser, vilket kan vara en nackdel då "banner blindness" snabbare uppstår. Vi vill därför uppmana alla Sveriges annonsörer till att hålla en dämpad ton och försöka hålla Instagram till en kanal där annonsör och användare möts på en neutral mark. Man måste lära sig att det faktiskt går att få konverteringar på annonser som inte innehåller stora rabattsatser eller mängder av USP:ar. Det gäller helt enkelt att våga!

Annons
Annons

Axel Storckenfeldts tre bästa tips för att lyckas med annonsering på Instagram:

  1. Testa, testa, testa allting man gör! Viktigt är dock att man undviker att vara för hetsig då man snabbt kan bränna sig i sin kommunikation med mottagaren.
  2. Det är viktigt att man har en korrekt implementation av konverteringsspårning för att på så sätt kunna optimera alla konverteringsdrivna kampanjer mot respektive mål.
  3. Välj bildmaterial och skriv caption med omsorg. På Instagram kommer man att äga hundra procent av användarens skärm under den korta tid som användaren scrollar förbi - se till att förvalta den tiden väl.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!