Isabella Löwengrip fälls för ännu ett sponsrat blogginlägg

Att blogginlägget om en Halloweenfest som sponsrats av Partykungen märkts som sponsrat räckte inte, enligt Reklamombudsmannen.

När Isabella Löwengrip Spångberg i maj förra året fälldes av Reklamombudsmannen för i sin blogg att ha marknadsfört ett par skor som såldes i hennes egen e-handel, trodde nog många att gränsen var nådd.

Reklamombudsmannen menade dock att Löwengrip tydligt måste ange att blogginlägget är sponsrat. Överdrivet eller ej, Löwengrip tog till sig av kritiken.

Annons
Annons

Märkte Haloween-inlägg som sponsrat

När hon i samband med Halloween i höstas postade ett inlägg som var sponsrat av Partykungen, var hon därför noga med att ange detta. “SPONSRAD”, märktes inlägget, högst upp i högra hörnet. I den del av inlägget där Löwengrip sedan postade bilder på personer som under en Halloweenfest klätt ut sig i Partykungens olika utstryslar, angav hon sedan tydligt att det ingick i ett samarbete med just Partykungen.

- Vi hade ordnat med väldigt mycket pynt från Partykungen.se. Väldigt glad över att dom ville köra ett samarbete eftersom dom har ALLT. Våra dräkter är därifrån samt alla dekorationer från fingrar till dockor. Kvällens favorit var vår bartender. Vi hade även satt upp spindelnät i taket över hela nedervåningen, skrev Löwengrip en bit ner i inlägget.

För liten text i grå färg

Men nu visar sig att inte heller detta var en markering tydlig nog. Istället fälls Löwengrip återigen av Reklamombudsmannen för att inte ha markerat tydligt nog att inlägget är sponsrat.

 

Orsaken? Markeringen “sponsrad” i högra hörnet står i liten storlek med ljusgrå text och Partykungens logga syns inte. 

- Överst i inlägget – till höger och strax ovanför rubriken – står ”Sponsrad” i versal text. Denna text är dock skriven i liten storlek och i ljusgrå färg vilket gör att den inte är framträdande. Under tredje bilden i inlägget står att det är frågan om ett samarbete med Partykungen. Nämnden finner inte att dessa uppgifter är tillräckliga för att en genomsnittskonsument omed­elbart ska kunna identifiera inlägget som reklam för Partykungen. Ingenstans i inlägget i övrigt finns någon reklammark­er­ing och inte heller finns Partykungens logotyp med i reklamen, skriver Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, i beslutet.

Såhär såg början av Isabella Löwengrips inlägg ut.

Annons
Annons

E-handelns försäljning ökade efter fällning

Förra gången som Löwengrip fälldes ledde det oväntat även till ett uppsving i nätförsäljningen i hennes företag Flattered. Om fällningen denna gång får samma effekt, återstår att se.

Även Partykungen har påpekat för Ron att det framgår på flera ställen att blogginlägget sponsrats av dem.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!