Podcast: Jennys mycket långa resa från 0 till 30 miljoner

Jenny Rydhström bytte från välbetalt jobb som skattejurist, i New York, till e-handel och noll kronor i lön i två år.

Ni kanske minns vårt reportage om nätbutiken Gents och Jenny Rydhström som är grundare av bolaget. Den vällästa artikeln följs nu upp av Ehandelspodden, där Anton Johansson satt sig ner med Jenny för att gå ännu djupare i verksamheten och som alltid ta en närmare titt på kvinnan bakom.

Lyssna nu! (Ehandelspodden finns även på iTunes)

Annons
Annons

Resan mot framgång har minst sagt varit lång, många år av hårt slit och motgångar, och Jenny återkommer till hur man inte kan vänta sig att ta ut lön ur ett e-handelsbolag i början. Hon trycker på att man ska vara restriktiv med ersättningarna till sig själv och vara redo att jobba hårt för att i framtiden kunna håva in en förtjänst.

Lönsamhet före omsättning

Med detta sagt så är hon dock högst skeptisk till att gå med förlust. Omsättning kommer inte före lönsamhet. Jenny vill i alla fall gå minst en krona plus för att hon ska kunna sova gott på natten. Även om bolaget nu tittar på att accelerera tillväxten ytterligare, ifrån en årlig ökning på runt 40 procent, ska detta göras med lönsamhet i fokus.

Som vi tidigare berättat jobbar Jenny just nu med att ersätta sig själv, eller snarare sig själv som VD. Hon berättar i Ehandelspodden hur det är dags för företaget att lämna dagisstadiet. Man ska anställa en VD som kan se verksamheten med nya ögon och samtidigt ska bolaget få en riktigt styrelse där Jenny kan ta plats.

Nya äventyr väntar

Vad ska då Jenny göra framöver? Med en bakgrund som skattejurist i New York och med tusen idéer om vart världen är på väg väntar förmodligen nya stordåd. Om det blir inom e-handelns värld är dock inte säkert. Jenny berättar hur hon inte ser några begränsningar i vad man kan åstadkomma, begränsningarna vi ser finns bara i våra huvuden.

Ehandelspodden gräver förstås också djupt i Gents där man bland annat pratar om omnikanal, något Jenny inte är såld på. Hon hade gärna stängt företagets fysiska butik, om det hade gått, eftersom att den tar mycket av verksamhetens fokus. Det ska dock finnas fördelar med att ha en butik, i form av att kunna testa nya produkter och kunskapen som kommer av att ta på kunderna.

Ni vill alltså inte missa veckans avsnitt av Ehandelspodden där vi får lära oss mer om manlig grooming och svårigheterna som finns i att få män att köpa skönhetsprodukter. Får ni inte nog av Jenny och Gents bör ni även kolla in vårt reportage: Lyxlirare och personer på väg upp ger klirr i kassan för nätbutiken Gents

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!