Jollyroom ökade med 67% – toppade 650 miljoner 

Jollyroom ökade rejält under förra året och är nu störst i Norden inom sitt segment.

När Jollyroom startade 2010 ska företaget ha haft ett mål: Att bli “störst i Norden”. Nu rapporterar bolaget att målet - det vill säga att sälja flest barn- och babyprodukter på nätet i Norden - är nått eftersom omsättningen kom upp i hela 658 miljoner kronor för 2016. Det är 265 miljoner mer än siffran för året innan, och bolaget ska dessutom ha vuxit med lönsamhet.

- Vi firade nyligen framgången med alla våra anställda och det var en mycket god stämning. Vi har många duktiga och ambitiösa medarbetare som har arbetat hårt för att nå målet att bli nummer ett, säger Ole Sauar, grundare och huvudägare av Jollyroom, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Har passserat 800 000 kunder

Som vi tidigare har rapporterat är Jollyrooms ambition att komma upp i en miljard i omsättning under 2017, och enligt Ole Sauar är det snabbväxande e-handelsföretaget på god väg att nå sitt uppsatta mål.

- Vi växer kraftigt i hela Norden, starten av året visar på en bra tillväxt och vi ligger i nivå med utsatt mål. Vi har nyligen passerat 800 000 registrerade kunder, vi behöver 200 000 nya kunder under de närmsta 11 månaderna om vi skall klara vårt mål, säger han.

Enligt Sauar beror säljframgångarna på Jollyrooms breda sortiment, som ska innehålla allt från gravidklänningar till inredning och leksaker som tilltalar lite större barn.

- Här har vi en fördel mot traditionella konkurrenter som erbjuder exempelvis endast babyprodukter. Den typen av nisch innebär ett lönsamhetsproblem kopplat till att man “hela tiden” behöver få in nya kunder som sedan växer ifrån dem. De behåller sina kunder under cirka ett år, vi har kunderna i 10-12 år, säger Sauar.

"Vi har europeiska ambitioner"

Jollyroom, som nyligen byggde ut sitt lager och har kommit upp i att ha 300 anställda, har nu tagit beslut om att på allvar expandera sitt företag till andra europeiska länder.

- Än så länge är det inte helt klart när och hur, men det råder inget tvivel om att vi har europeiska ambitioner. De senaste åren har man pratat om “en nordisk” e-handelsmarknad, om 5-10 år förväntar vi oss att man ser Europa som en e-handelsmarknad. EU arbetar aktivt med att förenkla och motivera till varuhandel över gränserna, vi skall vara med i den matchen inom barn- och babyprodukter, avslutar Sauar.

LÄS ÄVEN: Johan Kittel blir ny COO på väg mot miljarden  

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!