Jollyroom utökar igen – har nu lageryta på 85 000 kvadrat

Centraliserar i Göteborgs hamn.

E-handelsföretaget Jollyroom har på senare tid gjort flera satsningar på sin logistik. Utöver en investering i det automatiska lagersystemet AutoStore har bolaget flera gånger utökat sin lageryta.

LÄS ÄVEN: Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

Annons
Annons

"Centraliserar till en och samma plats"

Men störst i Norden är uppenbarligen inte stort nog i det här fallet. Under gårdagen meddelade nämligen barn- och babyjätten att företaget hade skrivit på ytterligare ett nytt lageravtal. Den här gången handlar det om 19 500 kvadratmeter, som gör att Jollyrooms samlade lageryta nu omfattar 85 000 kvadratmeter.

- Vi arbetar på att centralisera hela logistikverksamheten till en och samma plats och flyttar därför in i byggnader som ligger i nära anslutning till varandra, förklarar Jollyrooms PR-chef Frida Ekholm i ett mejl till Ehandel.se.

Precis som flera av Jollyrooms övriga lagerbyggnader ligger det nya lagret i området Göteborgs hamn. Enligt företaget är det ett uttalat mål att flytta lagren närmare varandra, för att på så sätt effektivisera verksamheten.

- Centraliseringen kommer att bli en viktig del för att kunna fortsätta effektivisera vårt logistikflöde och vid framtida expansion kunna möta kundernas krav på snabba leveranser på samtliga marknader, säger Ole Sauar, vd för Jollyroom, i ett pressmeddelande.

Ökar volymen och behöver mer lageryta

Hittills har det dock inte varit aktuellt att stänga några lager, utan Jollyroom har valt att behålla sina befintliga lokaler även om de inte ligger i klustret i hamnen. Allt för att på det stora hela få en ökad lageryta.

- Att vi tecknar avtal gällande nya lokaler är på grund av att vi växer, hela tiden ökar volymen och därmed får behov av större lagerytor. I samband med det ökade behovet så väljer vi att flytta in i lokaler som ligger i nära anslutning till redan befintliga fastigheter, för att på så sätt centralisera logistikverksamheten så mycket som möjligt, skriver Frida Ekholm.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!