Klackarna i taket när Footway omsätter 260 miljoner

Skobutiken på nätet nådde en omsättning på 260 miljoner kronor under 2015 med ett rörelseresultat på 6,6 miljoner kronor.

E-handelsbolaget Footway, som i somras tog klivet in på börsen, meddelade i december att man sänkte sin prognos för 2015. Den förväntade omsättningen på 280 miljoner kronor för helåret justerades ner till 250 miljoner.

Idag släppte Footway sin årsredovisning för 2015 och då står det klart att man lyckades något bättre än så. Skojätten nådde nämligen en omsättning på 260 miljoner kronor för 2015, en ökning med 65 procent jämfört med 2014. Samtidigt uppgick bolagets rörelseresultat till 6,6 miljoner kronor.

Annons
Annons

– Genom enkelhet, kundnöjdhet och ett tätt leverantörssamarbete når Footway lönsamhet under 2015. Det ger oss goda möjligheter att ytterligare utveckla Footway och ge våra kunder en ännu bättre shoppingupplevelse, säger Footways vd Daniel Mühlbach.

Kunden vill handla mobilt

I årsredovisningen kan man även läsa att antalet besökare som genomförde ett köp ökade med 25 procent under 2015. Och precis som för många andra e-handlare har trafiken från mobila enheter ökat, upp med 105 procent samtidigt som köpen från mobila enheter ökade med hela 240 prcent.

– Lanseringen av vår mobila sajt var lyckad. Antalet mobila besökare ökar, och de handlar mer. Vi valde att stärka bolaget finansiellt för att bättra möta våra kunders efterfrågan. Det möjliggör även en stabil utveckling av våra butiker, säger Daniel Mühlbach.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!