Klagade på konkurrent – hamnade själv i blåsväder

Bra Sommarmöbler fälls för vilseledande reklam.

Efter att bland annat ha fått ordinarie priser att se ut som kampanjpriser fick e-handelsföretaget Trademax till sist finna sig i att granskas av Konsumentverket. Senare under våren valde Konsumentverket även att ta Trademax till domstol.

Störst på utemöbler?

Redan i februari kunde vi dock meddela att det inte bara var “vanliga” konsumenter som låg bakom kritiken mot Trademax. Bland de som hade hört av sig fanns nämligen också Bra Sommarmöbler, som hade tröttnat på vad de uppfattade som missvisande prissättning hos sin konkurrent. 

Annons

Men nu är det Bra Sommarmöbler själv som har hamnat i blåsväder för sin marknadsföring. Anledningen är att företaget på sin hemsida ska ha utgett sig för att vara “störst på utemöbler”, vilket resulterade i en anmälan till Reklamombudsmannen, RO.

- Enligt anmälaren är reklamen, med påståendena om att man är ”Störst på utemöbler”, ”Vi har Sveriges största sortiment av utemöbler, trädgårdsmöbler och balkongmöbler” och "[…] har Sveriges största sortiment att välja på" felaktig, vilseledande och ovederhäftig, återger RO i sitt beslut.

Tillbakavisar kritiken

Bra Sommarmöbler anser sig dock ha belägg för sitt uttalande, och säger sig till och med ha “flera anledningar” att kalla sig störst. Bland annat ska Bra Sommarmöbler arbeta med de största varumärkena i branschen, och har fullsortiment från samtliga leverantörer.

Dessutom har annonsören, alltså Bra Sommarmöbler, ett “brett kontaktnät som innebär att bolaget kan ta in produkter på beställning från merparten av branschens leverantörer oberoende av nationalitet”, och enligt egen uppgift ett lager med över 35 000 produkter.

- Annonsören menar att man med ovanstående uppgifter påvisat att konsumenter i Sverige har störst sortiment att välja på om konsumenten handlar hos annonsören och att reklamen varken är felaktig, vilseledande eller ovederhäftig, förklarar RO.

Oklart om sortimentet verkligen var störst

Reklamombudsmannen har dock valt att gå på anmälarens linje. Stiftelsen trycker extra mycket på att man inte får överdriva i sin marknadsföring eftersom det riskerar att vilseleda konsumenten.

- Reklamombudsmannen finner att påståendena ”Störst på utemöbler”, ”Vi har Sveriges största sortiment av utemöbler, trädgårdsmöbler och balkongmöbler” samt ”[…] samtidigt som du har Sveriges största sortiment att välja på”, tillsammans ger intryck av att annonsören har Sveriges största sortiment av utemöbler. Annonsörens uppgifter styrker inte att så är fallet. Reklamombudsmannen finner därför att reklamen är vilseledande, avslutar RO.

I skrivande stund har Bra Sommarmöbler kvar den kritiserade marknadsföringen på sin hemsida. 

Annons

- Ska jag vara ärlig så har jag inte läst uttalandet ännu, vi har varit iväg på inköpsresor sedan mitten av augusti och endast varit på plats någon dag på kontoret. Då har vi hanterat andra viktigare frågor än detta. Vi kommer justera texten senare under hösten, skriver Simon Forslund på Bra Sommarmöbler i ett mail till Ehandel.se.

Annons