Klarna riktar kritik mot ny EU-lag om personuppgifter

Betalföretaget Klarna ser stora problem med EU:s nya dataskyddsförordning framför allt för mindre företag.

Som Ehandel.se tidigare berättat är EU:s nya dataskyddsförordning tänkt att införas för att alla EU-länder ska ha samma regler för hur man hanterar personuppgifter vid till exempel onlineköp. Men medan EU ser framför sig hur den nya förordningen ska göra det lättare för e-handlare som vill sälja i flera länder, har andra en lite mer negativ bild av förordningen som väntas röstas igenom inom kort.

"Bolagen känner inte till skyldigheter"

I en artikel på Svenskt Näringslivs hemsida säger Caroline Olstedt Carlström, dataskyddschef på Klarna, att förordningen kan medföra en del problem. Till exempel menar hon att många företag kommer att behöva lägga stora summor på att sätta sig in i reglerna och på att genomföra förändringarna, något som kan tänkas slå hårt mot särskilt mindre och medelstora företag.

Annons

– Vi måste bli bättre på dataskyddsfrågor och integritetsskydd i Sverige. Bolagen känner inte till vilka skyldigheter de har, man förstår inte. Det behövs information överallt, säger Caroline Olstedt Carlström.

Om förordningen blir verklighet, vilket den ser ut att bli, kommer företag som verkar inom EU att ha två år på sig att införa nya arbetssätt som är förenliga med den nya lagen. Den ska enligt Svenskt Näringsliv ersätta PUL, personuppgiftslagen som gäller i Sverige i dag. Företag som efter två år bryter mot reglerna kommer riskera att straffas med böter på upp till 20 miljoner euro.

Tar tid och kostar pengar

Caroline Olstedt Carlström är positiv till att alla länder får samma regler, men samtidigt skeptisk till om alla företag verkligen kommer att få klart allt i tid. På Klarna arbetar flera personer med just det här området och det ska ändå vara svårt att hinna med allt som ska göras.

– Jag håller på att rekrytera nu. Vi inför redan vissa av processerna som kommer med förordningen. Men trots att jag har en ledning som lyssnar på vad jag säger, och fyra kollegor som är specialister, så sliter vi jättemycket med det här. Det här tror jag att andra bolag inte har förstått.

Klart är också att det kommer att kosta en hel del pengar, och Caroline Olstedt Carlström rekommenderar alla att avsätta pengar i sina budgetar.

– Man kan ju säga så här: Vi är redan fem jurister och en praktikant på Klarna här i Sverige, vi köper in flera verktyg och har själva utvecklat egna verktyg. Vi pratar om budgetar på miljonbelopp.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!