Komplett toppar mobilerna med egna abonnemang

Den norska e-handelskoncernen lanserar Komplett Mobil för att utmana marknaden för mobiltelefoni.

Varje år säljer Komplett flera hundra tusen mobiltelefoner. Nu vill koncernen bredda sitt utbud till kunden med att även sälja mobilabonnemang, och lanserar därför Komplett Mobil.

- Den norska mobilmarknaden domineras i dag av två aktörer och vi vill utmana mobilmarknaden i Norge. Många kunder handlar redan mobiltelefoner så det är en naturlig förlängning att man nu också kan teckna mobilabbonemang, säger Ole Vinje, VD och koncernchef för Komplett.

Annons

Fri roaming inom EU

Till en början kan Kompletts mobilkunder välja mellan 1, 4, 10 eller 20 GB datamängd till sina abonnemang. Priserna ska ligga i samma nivå som hos Kompletts konkurrenter, men Kompletts kunder får dubbelt så mycket inkluderad data och dessutom fri roaming inom EU, samt "bra lösningar" för att skydda kunderna för att råka använda för mycket data när de är utomlands.

- Konkurrensen på mobilmarknaden är stor men vi är kända för att ha låga priser och god kvalitet, och nu ska vi utmana mobiltelefonimarknaden på samma premisser. Ambitionen är att bli en betydande aktör på den här marknaden.

Nordens svar på Amazon

Komplett har i flera omgångar berättat att koncernen har siktet inställt på ytterligare tillväxt. Efter satsningar på bland annat apotek och vitvaror är Komplett Mobil senaste steget i att utvecklas till en omfattande nordisk shoppingportal.

- Komplett sitter i förarsätet för den nordiska näthandeln och den här kompetensen expanderar vi nu till flera produktkategorier. Komplett ska fortsätta att växa och ambitionen är att bygga Nordens svar på Amazon, säger Ole Vinje.

Komplett Mobil kommer att använda Telenors mobilnät. Abonnemangen finns redo att tecknas hos Komplett.no sedan den första juni.

Annons