Kundrecensioner kan vara mer värda än någonsin

Andra kunder nu lika trovärdiga som experter.

Att recensioner från konsumenter hjälper till att öka konverteringen är inget nytt. Även negativa recensioner är riktiga ordermagneter har det visat sig.

Enligt sajten Practical Ecommerce kan dock recensionerna nu vara mer värda än någonsin. Enligt en global undersökning av vem som gemene man litar på, exempelvis kompisar eller staten, så sjunker trovärdigheten i alla kategorier.

Annons

Sverige hamnar i undersökningen långt ner när det gäller hur mycket folket, utbildade som inte utbildade, litar på institutioner och andra människor.

Folket litar helt enkelt inte lika mycket på det som sägs, även om det kommer ifrån experter. Det allra minsta tappet finner vi dock bland “en person som du”. Människor litar nu lika mycket på experter som på någon de känner är som dem själva. Tidigare litade man mer på experter.

Andra kunder lika bra som experter

Det är här recensioner kommer in. Att få in kundrecensioner i din e-handel kan därmed vara en bra idé eftersom trovärdigheten i dem har stärkts gentemot exempelvis experter på området. Experters åsikter är förstås inget som ska tas bort men att balansera upp det med andra kunders åsikter kan nu vara ännu viktigare.

De senaste åren har kundrecensioner även brottats med en del problem. Forskare ger dem exempelvis ett dåligt betyg enligt New York Times. Men framför allt har vågen av falska recensioner besudlat e-handeln. Nätjättarna Amazon och Alibaba har den senaste tiden tagit tag i problemet och stämt aktörer som jobbat med att sälja falska recensioner. Kina har gått så långt att de gjort det olagligt.

Produktrecensioner är, oavsett trovärdighetsklimatet i länder, fortsatt en mycket stark konverteringsökare. I dagens värld av “fake news” och allmänt låg trovärdighet för institutioner så kan det dock vara extra bra att krydda sin e-handel med lite kundrecensioner.

LÄS ÄVEN: Tips på sociala medier lockar 75% till köp

Annons