Linas Matkasse tänker om efter 10 år – låter kunden välja

"Ett direkt svar på många kunders efterfrågan".

Matkassarna som innehåller det kunden valt ut själv, det vill säga den affärsmodell som bland annat Mathem och Mat.se använder sig av, har skördat stora framgångar de senaste åren.

Byt ut en eller alla rätter

Samtidigt har de färdiga middagskassarna, som ger kunden varor till en färdigplanerad meny för ett visst antal dagar, haft det mer besvärligt på senare tid. I höstas kom till och med en rapport som visade att middagskassarna inte bara ökade mindre, utan i själva verket tappade i försäljning.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Lösplocket tar över - nu går middagskassarna back

Därför kommer det kanske inte som någon direkt överraskning att Linas Matkasse har bestämt sig för att tänka om sin affärsmodell. Hittills har företaget erbjudit kunderna en fast meny, men nu blir det för första gången möjligt att byta ut en eller flera av rätterna till något man hellre vill ha.

"Det här är bara början"

Därmed kan kunderna plocka ihop en egen kasse utifrån de rätter som finns tillgängliga i Linas Matkasses receptbank. Det är dock inte frågan om lösplock, utan som kund får man välja mellan de rätter som finns tillgängliga. Enligt företaget, som lanserade tjänsten nu i april, har det nya konceptet fått ett varmt mottagande.

- Att lansera kassar med valfrihet är ett direkt svar på många kunders efterfrågan. Det är också den största förändringen vi gör på marknaden sedan vi startade för tio år sedan. Och det här är bara början. Redan under första veckan har en tredjedel av våra kunder valt att byta ut delar av kassen till andra rätter. Vi ser det som ett tydligt svar på att vår nya tjänst ligger helt rätt i tiden, säger Jonas Karlén, vd för Linas Matkasse, i ett pressmeddelande.

"Förbättrar kundernas valmöjlighet"

De kunder som inte vill välja sina rätter själva, behöver dock inte oroa sig. Det går nämligen fortfarande bra att låta Linas Matkasse planera menyn för hela veckan.

- Marknaden för mat på nätet växer stadigt och vi har varit marknadsledare under de senaste tio åren. En del av vår framgång är vår löpande dialog med våra kunder. Många kunder har önskat att kunna byta ut en eller flera i våra färdigkomponerade kassar. Den önskan blir nu verklighet när vi förbättrar kundernas valmöjligheter och samtidigt förenklar vår kundupplevelse på nätet, säger Jonas Karlén.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!