Lindex vill göra det enklare att shoppa via Instagram

Modekedjan har lanserat en ny avdelning som gör det möjligt för deras följare att köpa det som de sett på Instagram

Instagram har blivit en viktig marknadsföringskanal för många e-handlare. Det är däremot inte möjligt att e-handla direkt från det sociala nätverket, men det har börjat dyka upp alternativa lösningar för att komma runt det hela.

Bland annat lanserade Zalando i höstas en ny funktion i sin mobil-app som gör det möjligt för kunderna att köpa en del av det som läggs upp på Instagram.

Annons
Annons

Det hela fungerar som så att om en användare taggat en bild på korrekt sätt plockas den upp av Zalandos app, och med hjälp av bildigenkänningsteknik och manuellt utvalda plagg, kan användarna sedan enkelt hitta liknande outfits på Zalando.

Kopierar Instagram-flödet

Nu har även den numera finskägda modekedjan Lindex, som nyligen lanserade Swish som betalmetod, rullat ut något liknande. Det rör sig dock inte om en mobil-applikation som kan påverkas av användarna, utan man har snarare valt att kopiera sitt flöde till en separat avdelning på sin sajt som länkas från företagets Instagram.

Här hamnar samma bilder som läggs upp på det sociala nätverket och följarna kan sedan klicka på bilderna för att köpa det som visas på bilderna.

– Instagram är en viktig källa till inspiration för våra kunder. Vi ser ett stort och växande engagemang kring våra produkter på Instagram och detta är ett sätt för oss att erbjuda våra kunder att på ett enkelt och smidigt sätt handla på lindex.com via vår Instagramfeed, säger Johan Hallin, marknadsdirektör på Lindex.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!