Lyko: ”Ett antal utmaningar” med de fysiska butikerna

Men ökar med 34,5 procent online.

Årets tredje kvartal innebar både positiva och negativa nyheter för omniaktören Lyko. Företagets e-handel visar upp en tillväxt på 34,5 procent, men för företagets fysiska butiker blev det ett lite tuffare kvartal. När även den fysiska handeln räknas in, landar nämligen Lykos omsättningsökning på 11 procent för kvartalet.

- Inom segmentet Retail har vi ett antal utmaningar. Försäljning och resultat påverkades under kvartalet av det varma vädret samt en generellt svagare marknad för fysisk detaljhandel. Den sortimentsvridning vi gjorde i början av sommaren hade också viss kortsiktig negativ effekt på försäljningen under juli och augusti samt att den också medförde att vi justerade lagret för inkurans, kommenterar Rickard Lyko, som sedan ett par veckor tillbaka åter är vd för företaget.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Lyko får ny VD - Joanna Hummel lämnar bolaget

Ska se över butiksnätet

Lyko, som delar in sin verksamhet i Online och Retail - där Retail omfattar de fysiska butikerna - ska nyligen ha stängt två av sina butiker. Det ska ha påverkat omsättningen negativt.

- Framöver kommer vi vara än mer noga med att justera vår portfölj av butiker så att de är rätt lokaliserade, bygger varumärke och bidrar med lönsamhet.

Rickard Lyko tar också upp att de fysiska butikerna dock bidrar med att driva trafik till Lykos e-handel, där trafiken på senare tid ska ha ökat markant.

- Tillväxten inom Online beror på ett ökat antal besökare och högre ordervärde per köp. Vi ser att de varumärkesstärkande investeringar vi gjorde i våras fortsätter ge effekt, med en högre igenkänning för varumärket Lyko även långsiktigt.

Minskar förlusten

Under perioden juli till och med september sålde Lyko för knappt 219 miljoner kronor, vilket kan jämföras med drygt 196 miljoner samma period förra året. Resultatet ska samtidigt ha förbättrats från minus 5,8 till minus 10,6 miljoner.
Och enligt Rickard Lyko ser de kommande kvartalet ut att föra med sig fortsatt tillväxt.

- Hösten har inletts positivt med en stark tillväxt i september. Även oktober har börjat mycket bra. Vi närmar oss nu en mycket viktig och spännande period som innefattar såväl Black Week och julhandeln. Det ser vi fram emot, avslutar han.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!