Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Ökade försäljningen med 25 procent.

Omniföretaget Lyko har haft ett par händelserika månader. Bolaget beslutade sig nyligen för att lansera sin verksamhet i Finland, och att lägga 85 miljoner kronor på ett automatiserat lager.

LÄS ÄVEN: Lyko om nya lagret: "Plocktiden halveras"

Annons

Och det verkar onekligen som att satsningarna redan har burit frukt, alternativt att Lyko är duktiga på att smida medan järnet är varmt. I dag rapporterar nämligen skönhetsföretaget en försäljningstillväxt på över 25 procent under årets första kvartal. Den innebar i sin tur att Lykos intäkter under Q1 kom upp i drygt 200 miljoner kronor.

Marknadsföring gav kostnader

På resultatsidan såg företaget dock en lite dystrare utveckling. Under perioden januari till och med mars kom bolaget upp i ett rörelseresultat på minus 600 000 kronor, vilket kan jämföras med förra årets motsvarighet på plus 3,9 miljoner kronor. Utvecklingen beror enligt Lykos vd Joanna Hummel bland annat på att företaget har genomfört ett antal "långsiktiga marknadssatsningar".

- Den offensiva marknadsbearbetningen har belastat våra marknadsföringskostnader under kvartalet, men ska ses som en rationell och långsiktig investering för framtida tillväxt och lönsamhet. Vi ser en potential i att flytta fram vår marknadsposition – och den vill vi ta tillvara, skriver hon i en kommentar till Q1-rapporten.

Starkast tillväxt online

Lykos försäljningstillväxt på 25 procent tillskrivs till stor del företagets e-handel. Inom segmentet "Online" ökade nämligen försäljningen under perioden med drygt 43 procent, vilket kan jämföras med ökningen på 18,5 procent som uppnåddes online under samma period förra året.

- Inför 2018 tog vi beslut om att öka bemanningen på lagret för att ytterligare förbättra leveranstider och våga tro på en fortsatt stark tillväxt. Trots en tillväxt över plan har vi därmed kunnat förkorta våra leveranstider och leverera ett högre kundvärde, skriver Joanna Hummel.

Annons