MQ följer trenden med virtuell catwalk

Klädkedjan visade upp sin höstkollektion under en digital visning och lät sedan kunderna klicka hem plaggen backstage.

När Stockholms modevecka gick av stapeln i slutet av augusti blev det för första gången möjligt att shoppa utvalda plagg direkt från catwalken. Något som skedde tack vare ett samarbete mellan Tradera och det svenska varumärket GRETA GRAM.

Man är dock inte ensam om idén och när MQ i fredags lanserade sin höstkollektion gjorde man det med en visning på den specialbyggda kampanjsidan mq.se/frontrow. Något som gör det möjligt att kika lite närmare på klädkedjans nya kollektion på en virtuell catwalk.

Annons

Kan shoppa backstage

Visningen är filmad som en traditionell visning längs en runway men innehåller även klipp och närbilder så att åskådarna ska kunna se plaggens passform, material och detaljer. Utöver det har man även skapat ett ”backstage-område” där man kan ta del av "behind the scenes"-material, inspiration och tips samt köpa plagg direkt ur kollektionen.

– Utvecklingen av sociala medier och andra digitala plattformar har gjort det möjligt för oss att komma ännu närmare vår kund. Det är en utveckling vi uppskattar och måste ta tillvara på, och bjuder därför in konsumenten till tillfällen som bara tidigare varit avsedda för press, säger Jens Axelsson, marketing & omnichannel manager på MQ Retail.

 

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!